Annons
Nyheter

Stororder på svenska ellastbilen Volta Zero

Svensk-brittiska startupbolaget Volta Trucks har fått sin första stora order – franska Petit Forestier har beställt 1 000 elektrifierade lastbilar.
Men det dröjer till slutet av 2022 innan de nya elfordonen kan lämna fabriksbandet.
Ekonomi • Publicerad 10 december 2020
Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild.
Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild.Foto: Volta Trucks

Volta Trucks har tidigare lyckats kroka upp flera stora aktörer som potentiella kunder, däribland Bring i Sverige och Posten i Norge som testar Volta Zero, men hittills har ingen lagt en beställning i samma storleksordning som franska Petit Forestier.

– Vi är överväldigade och väldigt glada. Vi tror att det är den största affären hittills i Europa inom segmentet stora elektriska fordon, säger Volta Trucks brittiske vd Rob Fowler.

Annons

Volta Trucks satsar i huvudsak på att sälja lastbilar i storstäder som London och Paris. Den franska huvudstaden är särskilt intressant eftersom den förbjuder dieseldrivna lastbilar i innerstaden från och med 2024.

– Regleringar kring dieselfordon i London och Paris närmar sig mycket snabbt. Det är såklart där som vi ser en väldigt stor efterfrågan från vår kundbas, säger Fowler.

De första lastbilarna ska börja tillverkas i slutet av 2022. Det är ännu inte klart i vilket land som tillverkningen ska ske, men det lutar åt Storbritannien eftersom ingenjörerna är baserade där, enligt Fowler.

Volta Trucks vill inte svara på vad Volta Zero säljs för, eller hur många lastbilar som bolaget har sålt sammanlagt.

– Vi ligger fortfarande i förhandlingar med flera stora kunder, så vi har valt att inte gå ut med siffran, säger Fowler.

Fakta: Volta Zero

Volta Trucks ska massproducera en helt eldriven lastbil – Volta Zero – särskilt anpassad för leveranser i städer.

Batterierna räcker till 15-20 mils körning på en och samma laddning.

Förarhytten är sänkt och anpassad för att ge bättre sikt åt sidorna, främst för att minska risken för kollisioner med oskyddade trafikanter.

Fordonens lastutrymmen går att kyla ned.

Källa: Volta Trucks

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons