Haveri på Swedbank – tjänster låg nere
Problemet uppstod runt klockan ett i natt och banken har identifierat vad som har gått snett, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank.
– Det är ett internt fel. Vi arbetar med full kraft för att lösa situationen, säger hon.
Hon vill inte svara på om haveriet orsakats av någon it-uppdatering. Det rör sig inte om någon cyberattack som riktats mot banken, enligt presschefen. Det finns i nuläget ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.
Under förmiddagen har bankens hemsida, app, kundcenter samt kortbetalningar börjat fungera igen.
När det inte går att komma fram på telefon har banken hänvisat till kundtjänst via sociala medier, som Facebook och Twitter.
Unni Jerndal meddelar att kunder som lidit ekonomisk skada av haveriet ska kompenseras. Banken har cirka åtta miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen.
– Vi ber verkligen om ursäkt, säger hon.
Driftstörningarna påverkar även de Swedbankkunder som vill använda betaltjänsten Swish.
"Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats", skriver Swish.
Rättad: I en tidigare version av texten angavs felaktig information om hur banken kan kontaktas.