Annons
Nyheter

Teknisk riskfaktor hittad på Gröna Lund

Olycksutredare på Gröna Lund hittade tidigt en teknisk riskfaktor och varnade Liseberg, där en liknande attraktion finns, rapporterar Aftonbladet.
– Liseberg kunde lyckligtvis göra bedömningen att det inte var samma förhållanden som på Gröna Lund, säger utredningsledare Tomas Ojala till TT.
Olyckor • Publicerad 3 juli 2023
Utredningsledare Tomas Ojala vid Statens haverikommission. Pressbild.
Utredningsledare Tomas Ojala vid Statens haverikommission. Pressbild.Foto: Statens haverikommission
Den ljusblåa bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund.
Den ljusblåa bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund.Foto: Stefan Jerrevång/TT

Statens haverikommission ansvarar för utredningen av olyckan på Gröna Lund, där bergochdalbanan Jetline i slutet av juni spårade ur och en person omkom.

Redan vid den inledande olycksplatsutredningen hittades en "tydlig och avgränsad teknisk faktor", enligt ett internt dokument vid Göteborgsparken Liseberg – vars attraktion Lisebergsbanan är av samma tillverkare som Jetline – ett dokument som Aftonbladet tagit del av.

Lisebergs beslut

Annons

Ojala säger att han inte känner till dokumentet, men bekräftar för TT att man varit i kontakt med Liseberg om en risk kopplad till "en teknisk faktor när det gäller tågen".

– Det de gjorde då var att de beskrev sina tekniska förutsättningar, som inte var likvärdiga med de som fanns på Gröna Lund. Därigenom gjorde Liseberg bedömningen att de inte bar på samma risk som i anläggningen på Gröna Lund, säger han.

Ojala vill inte beskriva vad den tekniska faktorn i fråga är, då det är för tidigt i utredningen.

"Tydlig risk"

TT: Ser ni den tekniska faktorn som orsaken till olyckan?

– Nej, det fungerar inte riktigt så hos oss. När vi beskriver en olycksorsak tittar vi alltid på vilka bakomliggande faktorer som har orsakat händelsen. Det finns en direkt orsak, sedan finns det bakomliggande orsaker till vad som har hänt rent tekniskt, säger Ojala.

På vilket sätt den tekniska faktorn "inföll i olycksförloppet" kan han inte säga något om i detalj än.

– Men det var en tydlig risk kopplad till tekniska faktorer.

Utredningen kommer fortgå en längre tid, men ska vara klar som senast om tolv månader.

– Vi jobbar så fort vi kan, säger Ojala.

Fakta: Olyckan på Gröna Lund

Söndagen den 25 juni inträffade en allvarlig olycka på Gröna Lund i Stockholm när bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur.

14 personer befann sig ombord på åkattraktionen när olyckan inträffade.

En kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut från vagnen och fallit ned mot marken. Nio personer skadades.

Utöver Gröna Lunds interna kontroller genomgår samtliga attraktioner på nöjesparker och tivolin årliga externa besiktningar innan säsongen börjar.

Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet”, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Gröna Lund, polisen och Statens haverikommission har inlett utredningar med anledning av olyckan.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons