Turbulens kring SAS-aktien inför nyemissioner
SAS-aktien rasade med nästan 18 procent i tisdags och fortsätter nedåt med över 5 procent i onsdagens handel. Aktien har därmed tappat nästan hälften av sitt värde sedan årsskiftet.
Samtidigt trycks priset ned hårt på teckningsrätterna i en planerad företrädesemission på fyra miljarder, som till 81,5 procent garanterats av danska och svenska staten samt storägaren Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.
– Det är många som vill bli av med teckningsrätterna och det pressar priserna, säger Sverre Linton, chefsjurist vid Aktiespararna.
Osäkra utsikter
Prisraset kommer dagarna inför det att handeln med med teckningsrätter upphör på torsdag. Jacob Pedersen, analytiker vid danska Sydbank, tolkar utvecklingen som en signal om att många aktieägare - även större - inte vill vara med på nyemissionen på gällande villkor.
De osäkra utsikterna för flygbolag i coronakrisen spelar också roll, tror Pedersen. Han har rekommendationen "sälj" på SAS-aktien just nu.
– Vi ser en helt annorlunda och svår marknad att navigera i för SAS när vi tittar framåt, säger han.
Han pekar bland annat på hur det flaggas för betydligt mindre affärsresor från storföretag sedan de i covid-19-pandemin lärt sig använda digitala verktyg för att hålla både interna och externa möten.
– Det finns stora danska bolag som har indikerat att de kommer att skära ned sina resebudgetar med 50 procent, säger Pedersen.
Utspädning på 95 procent
Men med en teckningsrätt som kostar cirka 10 öre och en teckningskurs på 1:16 kronor per aktie går det dock att göra klipp, med en aktiekurs på cirka 2:20 kronor.
Drygt 14 miljarder kronor i nytt aktiekapital ska dras in enligt räddningsplanen, som klubbats på en stämma. För befintliga aktieägare innebär genomförandet av planen en utspädning på cirka 95 procent av SAS-aktiens värde.
– Småägarna blir rejält utspädda. Men sedan är det ju frågan om bolaget hade funnits kvar utan det här, säger Sverre Linton.
Han tillägger att räddningsplanen också är komplicerad och svår att överblicka för småsparare.
– Till syfte att rädda bolaget är rekapitaliseringen kanske nödvändig, men den är svåranalyserad för en aktieägare.
Fakta: Totalt 14 miljarder i nytt aktiekapital
SAS hela räddningsplan går ut på att dra in drygt 14 miljarder kronor i nytt aktiekapital till det krisdrabbade flygbolaget. Det beräknas stärka kassan med 12 miljarder.
I en riktad emission drar SAS in två miljarder från den svenska och den danska staten. Därtill kommer den så kallad företrädesemissionen med den turbulenta handeln i teckningsrätter på fyra miljarder, med garantier på 81,5 procent.
Danska och svenska staten har ovanpå de båda emissionerna skjutit till nya hybridlån för totalt sex miljarder och ska därtill konvertera befintliga hybridlån för 1,5 miljarder till aktier värda 90 procent av lånens nominella värde.
SAS erbjuder samtidigt andra långivare att konvertera obligationer för sammanlagt drygt 1,1 miljarder till konvertibla hybridlån eller aktier.
Källa: SAS