18 miljoner mer till dam än herr i tourfinal
I juli blev det klart att det japanska kosmetikaföretaget Shiseido tar över som ny huvudsponsor för damernas WTA-slutspel i tennis. Turneringen avgörs den här veckan i Shenzhen i Kina.
Vinnaren tar hem mellan motsvarande 45,6 och 39,7 miljoner kronor beroende på antalet matchvinster i turneringen som omfattar gruppspel, semifinal och final.
– Det är ju otroliga pengar, helt sanslösa summor. Jag önskar att det kommer att bli så här inom all idrott framöver: Att det i vissa turneringar kommer att vara mer för damer än för herrar, och lite blandat. Det är ett litet trendbrott de (WTA-slutspelet) står för här, säger Maria Strandlund Tomsvik, landslagstränare för Sverige och tv-expert för Eurosport.
Tacksamma världsstjärnor
Jämförelsevis kan segraren av herrarnas ATP-slutspel i november maximalt spela hem 27,7 miljoner kronor.
– Det är en enorm bedrift för WTA – inte bara den högsta prissumman på touren utan även generellt. Förhoppningsvis kan vi göra ännu bättre i framtiden, sade ukrainska fjolårsvinnaren Elina Svitolina tidigare till New York Times.
"Som tennisproffs är vi lyckligt lottade att kunna leva på sporten som vi älskar, att få en så stor belöning är ett stort privilegium", sade australiska världsettan Ashleigh Barty tidigare i ett uttalande till CNN.
Historiskt jämställt
Segerchecken i söndagens final är den största någonsin inom tennisen, både dam- och herrturneringar inräknade. Men det är inte speciellt oväntat att det är just inom den idrotten som den historiska prissumman delas ut.
Sedan ikonen Billie Jean Kings protester på 1970-talet har tennisen tagit stora kliv jämställdhetsmässigt, sett till pengarna i de stora turneringarna.
– Under lång tid har det vara lika stora prispengar i grand slam-turneringarna. Sedan har väl inte prispengarna på tourerna varit helt jämställda – men ganska. Så man har ju kommit väldigt långt där inom tennisen. Sedan kan det finnas vissa turneringar, beroende på kategori, där det är mer pengar till herrarna. Men det är inte så stor skillnad längre, säger Maria Strandlund Tomsvik.
Sponsorer avgör
I Singapore i fjol, då franska storbanken BNP Paribas var huvudsponsor, var Elina Svitolinas seger värd 22,8 miljoner kronor. Årets segrare får alltså ungefär det dubbla.
– Det här är bara ett kvitto på att damtennisen står sig väldigt, väldigt stark. Att det är företag som vill gå in och lägga de här enorma summorna i ett WTA-slutspel. Det är enorma summor i herrarnas ATP-slutspel också. Men om man ställer dem två mot varandra så är det ju första gången damerna har mer. Förhoppningsvis kommer vi inte ens att behöva jämföra de här frågorna framåt.
I helgen spelas semifinalerna och finalen om de riktigt stora pengarna.
"Öppet i toppen"
– Årets upplaga av WTA-slutspelet är starkt och speglar bredden som är nu i världstoppen på damsidan. Vi har ju haft väldigt många olika grand slam-segrare de senaste åren och förstaplatsen på rankningen byts ut ofta. Det är väldigt öppet i toppen, och jag tycker att det här slutspelet speglar det, säger Maria Strandlund Tomsvik.
TT: Är damtennisens oförutsägbarhet en av anledningarna till att Shiseido går in med de här summorna?
– Jag vet ju inte vad deras motiv är, förutom att jag antar att de tycker att det är en väldigt attraktiv produkt – om man får prata om tennisen så. Om jag ska titta på det så tycker jag att det häftiga med toppen på damsidan är att vi har väldigt många olika typer av spelstilar och personligheter. Det är en spänning i varje turnering, man vet inte vilka fyra som ens ska vara framme i semifinal.