Annons

"Det som händer nu är ett hot mot alla"

Varför har det blivit så dyrt att bo? Den till synes enkla frågan ställde sig filmaren Fredrik Gertten. I "Push" söker han och FN-rapportören Leilani Farha efter svar över hela världen – och hittar en ny typ av "monster".
Film • Publicerad 4 september 2019
"Filmen känns i magen på alla oss som tillhör medelklassen och tror att vi sitter säkert", säger filmaren Fredrik Gertten, som i "Push" har undersökt den globala fastighetsmarknaden.
"Filmen känns i magen på alla oss som tillhör medelklassen och tror att vi sitter säkert", säger filmaren Fredrik Gertten, som i "Push" har undersökt den globala fastighetsmarknaden.Foto: Karin Wesslén / TT

I inledningen av "Push" skickar den kanadensiska advokaten Leilani Farha sina barn till skolan och slår upp datorn. En graf fyller skärmen. Genomsnittliga löneökningar jämförs med kostnaderna för boende. Leilani Farha, som till vardags arbetar som FN:s speciella rapportör för bostadsfrågor, häpnar över hur stor skillnaden är.

Varför är det så? Handlar det om basal marknadsekonomi: utbud och efterfrågan? Kanske gentrifiering? Fredrik Gertten menar att det är helt andra krafter i farten, som växte sig starka efter finanskrisen 2008.

Annons

– Innan dess var de flesta bostadsbolag nationella. I dag är de globala och de kommer från finansbranschen. De ger sig inte in i det här på lång sikt, avståndet till dem som faktiskt ska bo i fastigheterna är enormt.

Pressad medelklass

Affärsmodellen, som exempelvis det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone beskriver på sin hemsida, är: "Buy. Fix. Sell". Snabbt in och snabbt ut. Stora vinster för aktieägarna. Kosmetiska renoveringar och chockhöjda hyror för de boende. Över hela världen uppstår nu lägen då inte bara låginkomsttagare utan även medelklassen börjar få svårt att ha råd att bo.

– I London sitter redan arbetarklassen på tågen. I New York bor det antingen superrika eller fattiga, de senare i "social housing". Medelklassen är borta. Det kan man se tydligt, att medelklassen lever under ett enormt tryck i en stad som Stockholm, säger Fredrik Gertten och fortsätter:

– Mitt budskap är att det som händer nu är ett hot mot alla. Även om du sitter säkert på bostadsmarknaden så gör inte dina barn det. Affärsinnehavaren på hörnet där du bor har inte råd att vara kvar utan blir snart ersatt av en kedja, vars vinster går rakt ut i något internationellt finansiellt system. Hur bra är det för den lokala ekonomin? Det här borde inte vara en höger- eller vänsterfråga. Alla borde vara lika bekymrade.

I "Push" utkristalliseras så småningom en viktig fråga: Varifrån kommer alla dessa pengar som är i omlopp och pressar upp bostadspriserna? I svindyra London är det utländska ägandet stort i de centrala delarna av staden.

– De är köpta från skatteparadis. Och 90 procent står tomma, hävdar Fredrik Gertten.

I en sekvens i filmen får den italienske maffiaskildraren Roberto Saviano förklara skatteparadisens roll i ekvationen. Den amerikanska sociologiprofessorn Saskia Sassen förklarar bland annat varför en tom lägenhet är en bättre investering än en som faktiskt används som ett hem.

Vad är en stad?

De öde gatorna i London väcker nästan filosofiska frågor: Vad är egentligen en stad? Vem är den till för? Samma mönster återkommer överallt i "Push" där Leilani Farha börjar undersöka. Mest chockad blir hon nästan när det visar sig att även Sverige är drabbat.

– Jag hade inte tänkt filma i Sverige men Leilani blev inbjuden att prata i Stockholm. Då upptäckte jag att Blackstone finns i många förorter, vilket jag inte visste. Det finns ett ord på svenska nu för deras modell: renovräkning, säger Fredrik Gertten.

Blackstone, en av flera aktörer som nämns i filmen, vill inte medverka utan avböjer artigt Leilani Farhas förfrågan. Fredrik Gertten, som blev stämd av den globala fruktjätten Dole efter sin film "Bananas", tror inte att han kommer att råka ut för någon rättsprocess den här gången.

– Dole jagade ju mig men det var dåligt för deras varumärke. I Sverige ledde det till en 50-procentig ökning av fairtrade-bananer. Jag tror att Blackstone i dag lägger enorma pengar i pr-industrin för att påverka det politiska samtalet.

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons