Annons

Dubbelt upp för Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson redovisar en snudd på fördubblad vinst för tremånadersperioden som avslutades i juli. Vinsten före skatt steg till 63 miljoner kronor, upp från 32 miljoner ett år tidigare.
Ekonomi • Publicerad 4 september 2019
Clas Ohlsons vinst före skatt nästan fördubblades under kvartalet som avslutades i juli. Arkivbild.
Clas Ohlsons vinst före skatt nästan fördubblades under kvartalet som avslutades i juli. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Försäljningen steg 4 procent till 2 044 miljoner kronor under perioden. Onlineförsäljningen lyfte 20 procent till 112 miljoner kronor.

I augusti ökade försäljningen med 2 procent till 740 miljoner kronor, medan onlineförsäljningen lyfte 36 procent till 35 miljoner kronor.

Annons

– Det har varit en bra sommar, det syns både i en fin försäljningsutveckling och ökat resultatet. Det kommer sig av att vi ser att vi har ett relevant sortiment och att kampanjer har fungerat bra, säger Lotta Lyrå, vd.

Under kvartalet har fokus legat på att optimera sortimentet, se över produktkategorier och styra över marknadsföringen till sociala medier som en del i att nå tillväxtmålet på fem procent.

Satsar på småbutiker

Sedan en längre tid tillbaka har butiksexpansionen bromsat in. I stället har det satsats på mindre butiker med fokus på att öka försäljningen per kvadratmeter, som är ett av kedjans finansiella mål.

– Småbutikerna fyller en viktig roll, vi bor tätt i storstäderna och det finns en stor kundgrupp runt varje butik. Butikerna som innebär en förtätning i storstäderna har varit framgångsrika, och vi kommer fortsätta med det och öppna ytterligare en mindre butik i Fältöversten i Stockholm.

I slutet på november förra året började Clas Ohlson erbjuda sin nya tjänst Clas Fixare, där privatpersoner kan få hjälp med praktiska saker som behöver fixas i hemmet, till exempel att montera en TV på väggen.

– Kunderna uppskattar tjänsten enormt och nu omfattar tjänsten hela Storstockholm. Under hösten ska vi se över möjligheten att rulla ut tjänsten utanför Stockholm framöver.

Nytt norskt samarbete

Hösten 2017 köpte kedjan tio procent av aktierna i matkasseleverantören Mathem och inledde ett samarbete. Vid årsskiftet innehöll var tionde order hos Mathem varor från Clas Ohlson, och kunderna verkar uppskatta att kunna köpa prylar och mat samtidigt.

– Det rullar fortsatt på bra, vi ser att konsumtionsprodukter följer samma köpmönster som dagligvaror. Med det som bas inleder vi nu ett liknande samarbete kolonial.no som är Norges största dagligvaruhandlare på nätet, säger Lotta Lyrå och fortsätter:

– Det blir både effektivt för kunden som känner att den sparar tid, och innebär en kostnadseffektiv logistik för oss. Vi lägger Clas Ohlson-produkter i kassar som redan plockas, fraktas och i en lastbil som redan går.

I framtiden är kedjans planer fortsatt fokuserade på den nordiska marknaden.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter i Norden. Framöver kommer vi optimera butiksnätet och se till att vi öppnar på rätt ställen, vilket innebär att vi både öppnar och stänger butiker. Det handlar även om att förbättra onlineupplevelsen och det digitala mötet med kunden.

Fanny Hällegårdh/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons