Annons

Efter kampanjen – Facebook stiftar nya regler

Ekonomi • Publicerad 15 februari 2020
Facebook stiftade snabbt nya regler efter att presidentkandidaten Michael Bloomberg betalat instagramprofiler för att göra reklam för sin valkampanj. Arkivbild.
Facebook stiftade snabbt nya regler efter att presidentkandidaten Michael Bloomberg betalat instagramprofiler för att göra reklam för sin valkampanj. Arkivbild.Foto: David J. Phillip/AP/TT

Miljardären Michael Bloombergs pengaregn över instagramprofiler för att hjälpa honom att bli Demokraternas presidentkandidat har fått Facebook att skyndsamt ändra sina regler, skriver Financial Times.

Influerares aktiviteter på både Facebook och Instagram har tidigare till stor del fallit utanför ramen för techjättens regelverk kring marknadsföring. Men nu har Facebook bestämt sig för att officiellt tillåta att politiska grupper gör reklam via influerare, så länge politikerna är auktoriserade och influerarna tydligt märker upp reklamen.

Facebook meddelar däremot att politiskt sponsrad marknadsföring via influerare inte kommer att läggas till i den officiella databasen för politisk reklam. Detta har, enligt Financial Times, orsakat en del kritik eftersom det då blir omöjligt att spåra hur mycket pengar de olika kandidaterna spenderar på sina kampanjer.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons