Elflygplan verklighet inom några år
Elbilar spås få sitt riktigt breda genombrott under 2020. Spola fram fem år i tiden och elflyg ska vara en realitet. Då är det också tänkt att Sverige ska ha en tydlig roll i utvecklingen.
Tidigare i år gick ett regeringsuppdrag ut om att göra analys av lämpliga åtgärder för att främja elflygsutvecklingen – precis det som Göteborgsbaserade Heart Aerospace nu arbetar med.
Företagets mål är att ha ett testplan klart om bara två år för att efter 2025 vara ute på den kommersiella marknaden.
– Det finns modeller som redan i dag flyger och några som även lanserats vid flygskolor som testflygplan. Under de närmaste fem åren ser vi att de första regionala passagerarflygplanen kommer att dyka upp, säger grundaren och vd:n Anders Forslund till TT.
Ska vara fossilfritt 2030
Flygbranschen har tidigare lagt en fram en färdplan för ett fossilfritt inrikesflyg 2030, och från bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen stödjer man nu projektet.
– Det är en fantastisk chans att gå vidare med hållbart flyg och ser mycket intressant ut. Vi har stora förhoppningar, men det kommer inte fungera av sig själv utan det är viktigt att regeringen stöttar forskning och utveckling, säger Fredrik Kämpfe, branschchef vid Transportföretagen flyg.
De båda var i veckan på plats i Stockholm i anslutning till att ett tjeckiskt elflyg visades upp på Bromma flygplats. Den tjeckiska modellen är ett mindre sportflygplan med två säten, knappast tänkt för kommersiell trafik, men det finns ändå kopplingar till det projekt som Anders Forslund leder.
– Vi har tagit mycket av den här tekniken och skalat upp något. Genom det här har vi bevis på att det faktiskt fungerar.
I korthet är det svenska elplanet tänkt att rymma 19 personer med en maxfart på 400 kilometer i timmen och klara en distans på 400 kilometer. Projektet har i dagsläget ett 20-tal investerare, bland annat stiftelsen Norrsken Foundation med Klarnas grundare Niklas Adalberth samt EQT Ventures.
– Än så länge ligger vi före vår planering. Kostnaden för hela projektet beräknas ligga omkring fem miljarder kronor.
Regionala rutter
Reduceringen av växthusgaser är den självklara vinsten med elflyg men Anders Forslund lyfter upp flera argument, bland annat lägre underhållskostnader liksom bullernivåer, ungefär 50 procent lägre än traditionella flygplan.
Det finns dock tydliga begränsningar.
– Det finns inte i närtid att elflyg till exempel ska flyga över Atlanten eller Thailand utan det är främst regionala rutter. Ekonomin kommer vara bättre för planen på kortare rutter. Stockholm–Visby skulle vara en extremt bra rutt liksom Östersund–Trondheim eller Göteborg–Köpenhamn.
TT: Men är det inte just korta flygsträckor som får svårt i framtiden ur konkurrenssynvinkel?
– Vi föreslår inte att det inte ska ske en satsning på tåg eller liknande utan det här är ett komplement. För att lösa klimatkrisen måste vi satsa på alla transportslag. Och det finns rutter som till Visby där det inte är praktiskt möjligt med tåg.
– Det finns i nuläget en begränsning hur långt vi kan flyga men i takt med att batterierna blir bättre så kommer den begränsningen att försvinna mer och mer.