Annons

Får skadestånd för Arbetsförmedlingens reklam

Samhälle • Publicerad 13 november 2019
Arbetsförmedlingen betalar ut skadestånd efter en kritiserad reklamkampanj. Arkivbild.
Arbetsförmedlingen betalar ut skadestånd efter en kritiserad reklamkampanj. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

Arbetsförmedlingen kommer att betala skadestånd till influeraren Natalie Chanise Eriksson efter en kritiserad reklam där hennes ansikte bytts ut mot influeraren Therese Lindgrens, skriver SVT Nyheter.

Natalie Chanise Eriksson, som har en funktionsnedsättning, medverkade i kampanjen ”Gör plats” för att synliggöra just funktionsnedsatta och deras möjligheter på arbetsmarknaden. Men hon gav aldrig sitt samtycke till att den slutgiltiga bilden skulle vara hennes kropp i en rullstol med Therese Lindgrens ansikte och texten ”hade hon blivit en mäktig influencer?”. Bilden drogs senare tillbaka.

Annons

– Det är klart att jag helst skulle slippa gå igenom detta. Men att begära skadestånd var självklart för mig, säger Eriksson till SVT Nyheter.

Hon menar att bilden sände ut fel signaler då hon själv varit influerare sedan hon var 14 år.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons