Fia-chefen: "Kommer aldrig att hända igen"
Jean Todt har varit ordförande för Fia sedan 2009 och är kanske den mest inflytelserika makthavaren i bilsportvärlden. Efter debaclet i det svenska VM-rallyt har han tagit sig till Torsby för att vara på plats.
– Jag ville visa min solidaritet med arrangörerna för allt arbete det lagt ner för att kunna genomföra det här rallyt, säger han.
Och han är efterklok.
– Jag tror vi borde ha förutsett det här för två eller tre månader sedan.
"På snö. Punkt"
Och sedan skärper han tonen.
– Rally Sweden måste vara på snö. Punkt.
Under fredagskvällen satt representanter för Fia i samtal med ledningen för Rally Sweden. Vad som sades i mötet förblir tills vidare hemligt. Men troligen satte det internationella bilsportförbundet ner foten och krävde att Rally Sweden måste komma upp med en plan som vintersäkrar rallyt för kommande år.
– Det var en tydlig diskussion om vad Fia förväntar sig av oss och vad vi måste leverera. De var tydliga med att vi måste plocka fram ett bra upplägg till nästa år som Fia kan säga ja till, säger Glenn Olsson, Rally Swedens vd till TT.
Jean Todt inser problemet. För miljöfrågorna är en utmaning för motorsporten i stort, så även för rallysporten.
– Sedan några år tillbaka är det inte säkert att den snö som vi förväntat oss och kommit att älska finns på plats. Vi vet att vi möter konsekvenserna av global uppvärmning. Det är därför vi måste fokusera på miljön, säger Jean Todt.
Plan till sommaren
Men med skärpa i tonen med adress till arrangörerna.
– Med det sagt. Alla har lärt sig av den här erfarenheten. Det här kommer aldrig att ske igen, det har vi diskuterat med organisationen. Och vi kommer att vidta steg för att säkerställa att Rally Sweden kommer att fortsätta.
– Det kommer inte att ske igen. Det är allt jag säger.
Vilka åtgärder som kommer att vidtas vill Fias ordförande inte kommentera. Men det spekuleras i att Rally Sweden inte längre ska behöva samla bilarna tre gånger per dag på serviceplatsen i Torsby utan att man återinför möjligheten till så kallad "remote service". Då skulle rallyt kunna flytta längre norrut i Värmland där tillgången på is och snö kan uppfattas som säkrare. Till exempel skulle rallycrossbanan i Höljes kunna vara en möjlig serviceplats.
– Vi räknar med att kunna presentera en plan före sommaren, säger Glenn Olsson.