"Gears 5" seglar mot öppna världar
– Det är antagligen en av de största utmaningarna, säger Rod Fergusson, som leder kanadensiska spelutvecklaren The Coalition, i en intervju med .
Trots att spelsläppet i en av de största serierna för X-box bara är dagar bort har det varit relativt tyst om titeln. I intervjun med Gamespot, som har fått provspela berättelseläget, berättar Fergusson att de mer öppna världarna har varit tuffare än väntat. Den så kallade tredje akten beskrivs exempelvis som 50 gånger större än en normal "Gears"-bana.
– Som tur var hade vi folk från "Assassin's creed" och "Far cry", vi hade folk som tidigare hade gjort den typen av spel, säger Fergusson.
Speciell farkost
Samtidigt betonar han att det inte ska kännas för mycket som den typen av spel, utan att det fortfarande ska kännas som just ett "Gears"-spel.
De mer öppna landskapen gjorde att frågan om hur man ska ta sig runt väcktes. Svaret är ett slags segelfarkost som påminner om en snowboard eller en kälke.
– Fergusson var den som alltid sade: "Jag vill att det ska kännas som extremsport. Jag vill ha roligt. Jag vill inte bara att det ska vara ett verktyg för att åka kors och tvärs över världen", säger Matt Searcy, som har arbetat med berättelseläget, till .
Internt motstånd
Spelskaparna fick skapa ett vindsystem för att farkosten skulle fungera, vilket krävde en hel del försök. Många av utvecklarna ifrågasatte farkosten, och ville hellre ha något mer traditionellt, som en jeep.
– Det var ett antal tillfällen när folk protesterade mot den, men det kändes som en bra möjlighet att göra något väldigt häftigt och eget och vi landade till slut i något riktigt fantastiskt. Jag tror att det är en unik grej som gör att vi sticker ut, säger Fergusson till Gamespot.