Gröna burgare hett på grillen
Enligt siffror från Nielsen som baseras på försäljningsdata från Svensk Dagligvaruhandels medlemmar uppgick försäljningen av färska och frusna köttsubstitut till drygt 667 miljoner kronor under det senaste året. Det är en ökning med 9,6 procent jämfört med ett år tidigare och hela 17,5 procent högre än för två år sedan.
Mest har de färska produkterna ökat – hela 44,3 procent på två års tid.
På Ica har försäljningen av vegobiffar och växtbaserade hamburgare mer än fördubblats i år, säger Sara Rosendahl, kategoriansvarig för vegetariskt, och tillägger att arbetet med att ta fram nyttiga och klimatsmarta vegetariska alternativt pågått sedan länge.
Färskt växer mest
Även Tobias Rydergren, presschef på Coop bekräftar trenden som går i linje med kedjans eget vegoindex som visar att andelen svenskar som äter minst en vegetarisk måltid om dagen ökat med 2 procentenheter sedan 2017.
– Där det växer mest nu är kylda eller färska produkter som den här typen av hamburgare som Beyond Burgers räknas till. Sen är det fortfarande frysen som står för största delen av försäljningen.
För att möta den ökande efterfrågan tar Coop både fram egna produkter och utökar sortimentet av andra varumärken. Sedan Coop lanserade Beyond Meats produkter i butikerna i början av sommaren har efterfrågan varit stor i somliga butiker.
– I Bromma i Stockholm till exempel och Avenyn i Göteborg hinner man knappast att få ut dem på hyllan innan de tar slut.
Flaskhalsar i produktionskedjan
Även på börsen är aptiten på gröna burgare stor. Sedan Beyond Meat noterades i maj har aktien stigit från teckningskursen på 25 dollar till omkring 197 dollar. Nettointäkterna under det andra kvartalet uppgick till 67,3 miljoner dollar, vilket var högre än analytikernas förväntningar på 52,71 miljoner enligt data från Refinitiv IBES, skriver Reuters.
Samtidigt höjde bolaget sin prognos för nettointäkterna för helåret till 240 miljoner dollar.
Den strykande åtgången på köttfria hamburgare har lett till flaskhalsar i produktionskedjan då bolaget vuxit ur sin produktionsenhet i delstaten Missouri. I samband med kvartalsrapporten aviserades därför planerna på en nyemission om 3,25 miljoner aktier för att finansiera utbyggnaden.
Under tiden ryktas det om en snar börsnotering även för konkurrenten Impossible Foods sedan bolaget plockat in 300 miljoner dollar i kapital bland annat från kändisar som Serena Williams och Katy Perry, skriver .