Annons

Kappahl ökade försäljningen

Ekonomi • Publicerad 11 september 2019
Klädkedjan KappAhl lyfter försäljningen, men marginalerna pressas av kampanjer. Arkivbild
Klädkedjan KappAhl lyfter försäljningen, men marginalerna pressas av kampanjer. ArkivbildFoto: Bertil Ericson/TT

Klädkedjan Kappahl, på väg att köpas upp av majoritetsägaren Mellby Gård AB, redovisar en rörelsevinst på 108 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, avslutat i augusti.

Det kan jämföras med vinsten på 66 miljoner ett år tidigare.

Annons

Omsättningen lyfte samtidigt till 1,3 från 1,2 miljarder kronor. Men marginalerna pressas av kampanjåtgärder och vinstlyftet påverkas av besparingar.

"Försäljningen i kvartalet ökade med ca 7 procent jämfört med samma period föregående år och är en tydlig förbättring jämfört med den svaga försäljning som KappAhl redovisade under det tredje kvartalet", skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Försäljningen har dock varit förknippad med en större andel rea och kampanjer vilket har haft viss påverkan på bruttomarginalen", tillägger Kappahl.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons