Annons

Kötiden till 11414 i Stockholm: 37 minuter

Samhälle • Publicerad 6 september 2019
Stockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Arkivbild.
Stockholmare fick under augusti vänta länge på att komma fram till polisens telefonväxel. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under augusti fick stockholmare i genomsnitt vänta 37 minuter på att komma fram till polisens telefonväxel 11414, skriver .

Detta trots projektet Polisens kontaktcenter, PKC, som startades i våras i syfte att bland annat korta väntetiden för inringare och prioritetsordna tips.

Annons

Peter Allheim, ansvarig utvecklare av PKC, kallar beskedet "väldigt, väldigt olyckligt".

– Det handlar om att det funnits ett konfigurationsfel i vår tekniska lösning som vi identifierade vid den senaste kvalitetsuppföljningen av detta projekt, säger han till DN.

I alla regioner utom Stockholm låg den genomsnittliga väntetiden på en till fem minuter. Enligt Allheim kommer problemet nu att åtgärdas.

– Framöver kommer svarstiden även för tips i Stockholmsregionen att ligga under fem minuter i medelvärde, säger han.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons