Laetitia Casta: Behandlades som kött
Supermodellen Laetitia Casta spelar Joseph Chevals hustru Philomène i filmen "Brevbäraren som byggde ett palats". Hon är mycket förtjust i historien om den visionäre brevbäraren.
– En oerhört romantisk, sann berättelse, säger hon till TT.
Cheval började plocka stenar under sina turer som brevbärare. Till en början stoppade han dem i fickan. Men han behövde många stenar för att kunna förverkliga sin dröm och började därefter samla dem i en korg. 1879 började han bygga palatset. Det kom att ta honom 33 år att slutföra. Eftersom han arbetade som brevbärare på dagarna fick han ofta ägna nätterna till byggnadsarbetet.
– Man kan se Philomène som en kvinna som försvinner bakom sin man, jag ser det som en mycket intressant rollfigur som är fylld av kärlek och som tror på sin man och som backar upp honom, säger Laetitia Casta.
Megastjärna i 25 år
Casta har varit megastjärna i 25 års tid – först som en av världens mest hyllade och anlitade fotomodeller, sedan som teater- och filmskådespelerska i hemlandet Frankrike. Redan när hon var tolv hade hon fått smak för skådespeleri.
– Det kom teaterlärare till min skola och skulle sätta upp en pjäs. Jag blev en de utvalda och det kom som en chock att stå på en scen framför mina klasskamrater. Jag var blyg, det var oerhört skrämmande, jag var inte bra, men jag gjorde det och jag kom hem och kände mig uppfylld av passion för det jag varit med om.
Men det blev modelljobben som kom först. Hon blev som 15-åring snabbt eftersökt och minns med ett skratt första gången hon blev fotograferad för ett omslag.
– Jag tror det var för italienska Glamour och en japansk fotograf ville att jag skulle kyssa en pojke för omslagsbilden. Det var hemskt, för jag hade aldrig kysst en pojke förut. Jag var väldigt generad.
Blev underklädesmodell
1998 blev hon modell för Victoria's Secrets underkläder. Men det jobbet varade bara två år.
– De ville göra mig till ett stycke kött. Det handlade inte om skönhet utan om sex som gränsade till mjukporr. Jag ville inte vara ett objekt och de ville också styra över vad jag skulle säga i intervjuer. Så till sist sparkade de ut mig. Jag var för mycket rebell för att det skulle fungera att arbeta med dem.
1999 gjorde hon filmdebut i Claude Zidis film om Asterix och Obelix med bland andra Gérard Depardieu och Roberto Benigni som motspelare. 2000 spelade hon Brigitte Bardot i filmen ”Gainsbourg”.
– Vi talades vid, och jag hade inte förstått att hon var så blyg. Hon behandlades som kött, som en sexsymbol, man behandlade henne inte längre som en människa och jag kunde verkligen relatera till det, säger hon och fortsätter:
– Inom modeindustrin idoliseras kvinnorna, i filmindustrin är det männens värld. Samtidigt är modeindustrin mer av en kvinnornas värld. Vi är till exempel bättre betalda än vad männen är.
Ända sedan hon var liten har hon varit medveten om att det är tufft att vara kvinna, konstaterar Laetitia Casta.
– Vi blir bedömda efter hur vi ser ut, inte efter vilka vi är eller vad vi har gjort. Jag kan se det på mina barn, redan som små oroar de sig över om de är tillräckligt söta. Det är inte bra. Som förälder måste man vara tuff och få dem att förstå att de i sin tur måste vara tuffa om de ska komma någonstans i en mansdominerad värld.