Teleoperatör utsatt för kundfiske efter läcka
Efter att personuppgifter från över 30 000 Telenorkunder läckte ut förra veckan har flera av dem blivit uppringda av ett telemarketingföretag som säljer abonnemang till just Tre.
– Vi fick veta detta direkt i och med intrånget. Vi för en dialog med Telenor i detta ärende för att komma till botten med det som har hänt, säger Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre, till tidningen.
Ett lösenord som hamnat i fel händer uppges vara anledningen till intrånget, som anmälts till Post- och telestyrelsen (PTS). Teleoperatören Tre har efter incidenten sagt upp avtalet med telemarketingföretaget och startat en egen utredning.
– Vi kan just nu inte utesluta att det skett något brottsligt, säger Mårten Lundberg till Computer Sweden.
Telenor har polisanmält intrånget, enligt operatörens presschef Mikko Viitala.
– Vi tycker att det är beklagligt att den här typen av verksamhet visat sig vara lönsam och att det finns företag som är beredda att använda tveksamma metoder på det här sättet , säger han till TT.