Nytt rekordår för svenskt podcastbolag
Podcastjätten Acast fördubblade sin omsättning under 2019, vilket de gjorde även 2018. Den amerikanska marknaden växte med 148 procent och den europeiska med 91 procent. Totalt landade nettoomsättningen på 361 miljoner kronor.
Under 2019 ökade även Acast antalet nya shower till nätverket – och nådde över 10 000 globalt med sammanlagt 1,9 miljarder lyssningar i 195 länder. På plattformen finns bland andra "Mellan himmel och jord", "Spår", "My dad wrote a porno" och "Värvet".
I ett pressmeddelande skriver företaget att de räknar med att coronapandemin kommer att påverka räkenskapsåret 2020. Acast, som har reklambranschen som primär intäktskälla, bedömer ändå att det är i en stark position eftersom utbrottet inte har påverkat podcastlyssningen: de två senaste helgerna har de noterat rekordhöga lyssningar.
Ross Adams, vd för Acast, säger i pressmeddelandet att 2019 var ett fantastiskt år och att tekniken ska fortsätta att utvecklas under 2020.
Acast grundades 2014.