Östgötateatern storsatsar på landsbygden

I tider av nedskärningar på landsbygden väljer Östgötateatern att gå åt motsatt håll. Med en treårig satsning vill teatern sprida scenkonst till hela länet. Först ut är komedin "Bygdens söner" – en föreställning om de som stannar kvar.
Teater • Publicerad 2 mars 2020
Peter Jansson spelar alla fem roller i "Bygdens söner". Pressbild.
Peter Jansson spelar alla fem roller i "Bygdens söner". Pressbild.Foto: Niclas Fasth
"Bygdens söner" är den första föreställningen som spelas inom ramen för Östgötateaterns nya landsbygdssatsning. Pressbild.
"Bygdens söner" är den första föreställningen som spelas inom ramen för Östgötateaterns nya landsbygdssatsning. Pressbild.Foto: Niclas Fasth
"Bygdens söner" är en teaterpjäs om ortslojalitet, vänskap, försvar och hämnd. Pressbild.
"Bygdens söner" är en teaterpjäs om ortslojalitet, vänskap, försvar och hämnd. Pressbild.Foto: Niclas Fasth

Skådespelaren Peter Jansson gick upp till teaterledningen på Östgötateatern i Norrköping med en idé. Han söker en tjänst som inte finns men som han själv anser behövs.

– Han sade att vi behöver göra mer teater för landsbygden och att vi behöver spela mer teater ute i regionen. Och det tyckte jag lät så himla bra, säger Nils Poletti, teaterchef på Östgötateatern.

I dag är Peter Jansson både skådespelare och ansvarig för den konstnärliga idéutvecklingen på Östgötateatern. På en karta över länet är många av ortsnamnen markerade med en flagga. Det är alla platser där den treåriga satsningens första föreställning, "Bygdens söner", ska spelas.

– Det här kommer från hjärtat på mig. Det blir så lätt att pitcha in sig själv när man verkligen, verkligen vill vara där ute i de små bygdegårdarna och Folkets hus och träffa dessa fantastiska människor som ideellt ställer upp, säger Peter Jansson.

Personlig koppling

"Bygdens söner" är en monolog om ortslojalitet, vänskap, försvar och hämnd där publiken får en inblick i vardagen i den lilla byn Svenskog. Det mesta kretsar kring Patrik och Roger som under barndomen räddar ett liv ihop. Patrik växer upp och lämnar Svenskog för storstaden medan Roger stannar kvar och, som han själv säger, "tar ansvar för byn". När Patrik plötsligt återvänder väcks frågor hos Roger om gemenskap och status.

Manuset av Anders Duus är skrivet i nära dialog med Peter Jansson, föreställningens enda skådespelare. Han flyttade själv från sin hemort Köttkulla i Ulricehamns kommun till Luleå för att gå på scenskola.

– I både Roger och Patrik finns det drag som absolut kommer ifrån min uppväxt och mina känslor. Jag har ett sommarhus där jag är ifrån och jag brottas ofta med ett dåligt samvete över att jag inte lever och verkar i min hembygd – att jag har blivit en badjävel som åker dit och har semester, säger Peter Jansson och tillägger:

– Jag tror att om jag hade stannat kvar hade jag i mångt och mycket blivit Roger.

Demokratiskt viktigt

Många har visat ett stort intresse för satsningen som Östgötateatern gör i samarbete med Riksteatern. Både Peter Jansson och teaterchefen Nils Poletti tycker att det är ett viktigt arbete. De anser att en bortglömd landsbygd är en farlig landsbygd och att det finns ett demokratiskt värde i att alla ska ha rätt till kultur, oavsett vart man bor. Men Peter Jansson har egentligen aldrig sett sitt konstnärskap som något som ska förändra världen. I första hand handlar det om underhållning.

– Får man skratta en skvätt och får man gråta en skvätt så är det fullt gott så. Men har någon ändrat sig en liten, liten millimeter som Roger pratar om i pjäsen så är jag oerhört stolt över det, säger han.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.