Mildvintern hotar Rally Sweden – "svårt läge"
Arrangörerna av Rally Sweden i Värmland i nästa vecka är bekymrade.
Den milda vintern har ändrat förutsättningarna för rallyt som är tänkt att avgöras på snö och is. Hela organisationen, Internationella bilsportförbundet (FIA) och teamen håller möten varje dag.
Det är en kamp mot klockan kombinerat med en stilla bön om köldgrader. Redan nu har arrangörerna beslutat att ställa in den så kallade historiska klassen med gamla bilar från förr.
– Vi fortsätter att undersöka alla möjliga sätt för att se till att rallyt kan genomföras, säger Glenn Olsson.
Och SMHI:s prognoser skapar förhoppningar.
– Det är kalluft som dominerar nu fram till helgen. Och in i nästa vecka kan det åter bli lite åt det kyligare hållet, säger Henrik Reimer, jourhavande meteorolog på SMHI.
Men prognoser är prognoser. Och det innehåller ett visst mått av osäkerhet.
TT: Finns det en risk för att ni skulle tvingas ställa in hela rallyt?
– Om vädret förvärras, om det skulle det bli ännu varmare och bli ännu mer plusgrader, då håller inte det underlaget vi har. Men där är vi inte. Vi jobbar utifrån de förutsättningar och den prognos vi har. Och vi är fullt inställda på att genomföra tävlingen, säger Glenn Olsson.
Inspektion i veckan
Internationella bilsportförbundet (FIA) har under tisdagen inspekterar flera sträckor på plats. Och arbetet fortsätter. I fokus står säkerheten.
– Utan snö blir sträckorna snabbare och då måste man göra en säkerhetsbedömning. Vad händer med rallyt om det blir högre hastighet? säger Olsson.
Det finns flera åtgärder som kan vidtas för att ytterligare stärka säkerheten. En möjlighet är att tillåta förarna att använda fler däck än vad reglementet normalt säger. Den svenska WRC2-föraren Johan Kristoffersson förklarar problemet.
– Dubben ryker när man kör på en sträcka med bara grus. Om man måste köra tre, fyra sträckor på en uppsättning däck kan det bli svårt. Om man kört bort dubben och det kommer ett parti där det finns is eller snö blir det svårt. Att kunna byta däck oftare skulle göra stor skillnad.
Även om vägarna är frusna när rallyt börjar så blir de uppkörda av ekipagen. Och de flesta sträckorna körs dessutom två gånger.
En annan möjlighet arrangörerna har är att stryka de sträckor som har allra sämst underlag. Det gjordes 2016, ett år då snösituationen var dålig. Och så sent som förra året ströks två sträckor i den historiska klassen för att säkra underlaget för WRC-bilarna.
Följer utvecklingen
Hela organisationen följer nu utvecklingen dag för dag. FIA är på plats och teamen är på väg.
– Status är att vi samlar in mer information så vi tillsammans kan enas om vad vi anser vara den bästa hanteringen av läget, summerar Glenn Olsson.
Enda gången som Rally Sweden fått ställas in för att det saknades snö var 1990. 2016 var det också stora väderproblem och man beslutade att korta rallyt och stryka flera sträckor.
Rally Sweden inleds den 13 februari.