Annons
Nyheter

Reklamras för dagspressen

Ekonomi • Publicerad 7 april 2020
Tungt för pressen. Arkivbild.
Tungt för pressen. Arkivbild.Foto: Margareta Gustafsson Kubista / TT

Annonsering i dagspress och på bio rasade i mars, i spåren av coronakrisen, enligt Sveriges Mediebyråer månadsstatistik.

Totalt föll medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråer, med 6,2 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Men årets mars hade en extra faktureringsdag så nedgången är egentligen större.

Annons

Störst ras hade bioreklamen, minus 61 procent sedan biograferna stängt igen. Även dagspress tappade mycket annonsintäkter, framför allt kvällspressen som gör sin sämsta månad någonsin hittills. Däremot ökade reklamen i radio.

Coronakrisen är förstås en avgörande förklaring till nedgången, och det kommer att bli värre eftersom mycket av marsförsäljningen bokades redan i februari, enligt Daniel Eriksson, ordförande för Sveriges Mediebyråer.

"Vi kan med största säkerhet förvänta oss väsentligt större nedgångar för medieinvesteringarna kommande månader", skriver han i ett pressmeddelande.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons