Annons

Så såg det svenska Youtube-året ut

Den svenska fikatraditionen gick starkt på Youtube under 2017. Duon Go Royals humorklipp "Swedish fika" toppar tittningen på sajten i Sverige.
Nöje • Publicerad 6 december 2017
Daniel och Emil Norbergs parodier uppskattas av Youtube-tittarna. Arkivbild.
Daniel och Emil Norbergs parodier uppskattas av Youtube-tittarna. Arkivbild.Foto: Jonas Ekströmer/TT
Luis Fonsi uppträder med "Despacito". Arkivbild.
Luis Fonsi uppträder med "Despacito". Arkivbild.Foto: Chris Pizzello/AP/TT

Humor och musik dominerade det svenska Youtube-året, visar årets sammanfattande lista Youtube Rewind. Tidigare år har spelklipp och vlogging (en blogg i videoformat) haft mer centrala roller men det gick under 2017 inte hem hos tittarna i lika stor utsträckning.

Mest betittad blev duon Go Royals klipp "Swedish fika" där de sjunger om att lösa världsproblemen över en fika. På andra plats kommer bröderna Daniel och Emil Norbergs parodi på Melodifestivalen. Tarequitos och Maysa Choubas akustiska version av superhiten "Despacito" återfinns på tredje plats.

Annons

"Med över 400 timmar innehåll uppladdat varje minut på Youtube är spännvidden och kreativiteten bland årets klipp häpnadsväckande. Konkurrensen om tittarna är hård, men dessa kreatörer har lyckats engagera både en lokal och global publik", säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google och Youtube i Sverige.

De mest populära musikvideorna under 2017 var Luis Fonsi och Daddy Yankees "Despacito", Ed Sheerans "Shape of you" och Joakim Lundell och Arrhult med låten "All I need".

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons