Långväga doldis blir ny Saabchef
Knappt en månad efter beskedet att Buskhe lämnar vd-stolen har hans ersättare presenterats. Saab letade heller inte speciellt långt bort då Micael Johansson sedan januari 2017 är vice vd för bolaget.
Han började på Saab redan 1985 och har haft flera chefspositioner, bland annat för affärsområdet "surveillance".
– Jag tror det är jättebra att ha erfarenheter av flera verksamheter och olika roller, säger Micael Johansson till TT.
Given kandidat
Björn Enarson, analytiker på Danske Bank, tycker att Johansson var den givna interna kandidaten.
– Det mest troliga var en person som fortsätter på inslagen strategi och då säkerställer man det genom att ta en intern lösning, säger han.
Även styrelsens ordförande Marcus Wallenberg trycker på vikten av kontinuitet.
"Micael Johansson har både ett tekniskt kunnande och en lång erfarenhet av Saab, branschen och marknaden. I ett läge där Saab har flera stora pågående utvecklingsprogram och viktiga internationella samarbeten värdesätter styrelsen detta högt", säger Wallenberg i ett pressmeddelande.
Dags att leverera
Micael Johansson beskriver tiden framåt som att Saab nu går in i en leveransfas, efter mycket utvecklingsarbete.
Under Håkan Buskhes ledning har bolagets aktie haft en mycket positiv utveckling i likhet med många andra försvarsaktier som gynnats av att en upprustning skett globalt. Bland stora affärer märks försäljningen av Gripen-flygplan till Brasilien liksom förra årets upphandling från det amerikanska flygvapnet av Saab och Boeings skolflygplan, en affär som bedöms vara värd omkring 25 miljarder kronor för Saabs del.
– Han tar över ett bolag som förnyats radikalt sedan Buskhe tog över. Man valde då att satsa på forskning och utveckling och ta fram nya produkter och har varit duktiga på att ta hem ett antal stora order. Om Buskhe satsat stenhårt på forskning och utveckling så handlar det nu om att fortsätta att leverera, säger Björn Enarson.
Aktien har backat
På senare tid har dock Saab tvingats genomgå effektiviseringar och i slutet av förra året kom beskedet om en nyemission i företaget där bolaget tillfördes sex miljarder kronor.
I år har aktien inte haft samma positiva utveckling och har gått ned drygt nio procent samtidigt som OMXS-index stigit nästan 16 procent.
I den delårsrapport som presenterades i juli sattes också frågetecken för kassaflöde och skulduppbyggnad inom bolaget.
– Nyemissionen kommunicerades på ett sätt som marknaden inte förstod så mycket av och genom udda tajming men när det gäller kassaflödet tycker jag att Saab det senaste året har ändrat sin kommunikation mycket och förtydligat ganska mycket vad som ska förväntas, säger Björn Enarson.