Annons

Skanska anar ljusglimtar på bostadsmarknaden

Skanskas kvartalsvinst var högre än väntat. Byggjätten märker inte i någon större utsträckning av någon försämrad konjunktur.
Ekonomi • Publicerad 7 november 2019
En byggkran från Skanska vid Slussenbygget. Arkivbild.
En byggkran från Skanska vid Slussenbygget. Arkivbild.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Skanska är ett av de sista storbolagen att rapportera för tredje kvartalet. Vinsten före skatt landade på 2,2 miljarder kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 551 miljoner kronor motsvarande period 2018. Aktieanalytikernas förväntningar låg på 1,75 miljarder kronor.

Bolagets strategi ligger fast. Sedan ledningen till stora kostnader städat bort olönsamma projekt gäller lönsamhet före volym. Orderingången föll följdriktigt, medan lönsamheten steg.

Annons

Anders Danielsson ser inga större orosmoln på konjunkturhimlen, ännu, även om ledningen förstås noga följer utvecklingen.

– De närmaste tolv månaderna är utsikterna oförändrade, säger han, med undantag för Finland där de har försämrats.

Något ljusare

Den svenska bostadsmarknaden är fortsatt svag, även om han säger sig märka av vissa ljusglimtar.

– Köparna kommer tillbaka, det är ett ändrat beteende, man köper närmare projektavslut, säger Danielsson och påpekar att Skanska har de finansiella musklerna att bygga utan att ha allting sålt i förväg, vilket var en dominerande bild av den svenska bostadsmarknaden för ett antal år sedan när den var som hetast.

Priserna då?

– De har stabiliserats, möjligen en svag uppgång på vissa segment, säger han.

På den viktiga USA-marknaden är efterfrågan på infrastrukturprojekt som skolor och sjukhus fortsatt stark. I Storbritannien är beställarna fortsatt avvaktande inför den mycket stora osäkerheten om utgången av brexit, enligt Skanskachefen.

Rättad version: Tidigare 9-månaderssiffror när det var kvartalssiffror som avsågs.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons