Annons

Svenskarna handlade mer sprit i somras

I sommar har svenskarna köpt nästan lika mycket alkohol som under fjolårets värmebölja. Men i år har försäljningen av sprit ökat, visar ny statistik.
Hälsa/Ekonomi • Publicerad 4 september 2019
Under midsommarveckan handlade 2,7 miljoner svenskar på Systembolaget. Arkivbild.
Under midsommarveckan handlade 2,7 miljoner svenskar på Systembolaget. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

Under juni, juli och augusti såldes alkohol för 11,4 miljarder kronor, enligt Systembolagets försäljningsstatistik. Det är 359 miljoner kronor mer än under samma period förra året. Samtidigt har den totala mängden inköpta liter alkoholdrycker minskat blygsamt, med 0,3 procent, medan den totala mängden ren alkohol ökat med 0,5 procent.

Förklaringen? Försäljningen av öl, starkvin och cider har minskat något och spritförsäljningen har ökat med 4,9 procent. Den spritsort som ökat mest är mörk rom. Även försäljningen av blanddrycker har ökat med 11,6 procent jämfört med förra året.

Ett trendbrott

Annons

– Att svenskarna väljer sprit är ett trendbrott om man ser till hur det varit tidigare. Men bara för att försäljningen ökat behöver det inte innebära något. Man behöver se till exempelvis befolkningsökningen och absolut mängd för att avgöra om siffran är oroande eller inte, säger docent Håkan Källmén som forskar i svenskarnas alkoholvanor vid Karolinska institutet.

– Sprit har ökat sin andel men det är små volymer i absoluta tal. Det är fortfarande framför allt öl och vin som säljs mest under sommaren, kommenterar Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget.

Samma höga nivå

Sedan 2006 har sommarmånadernas alkoholförsäljning ökat med några enstaka procent per år, men förra sommaren ökade den totala mängden inköpta liter alkohol med 7,1 procent jämfört med 2017. I sommar har inköpen legat kvar på ungefär samma höga nivå.

– Även denna sommar var varmare än normalt. Vår försäljning ligger något högre på sommaren, då folk är lediga och har mer tid att umgås jämfört med resten av året, säger Elmgren.

Håkan Källmén är tveksam till om sommarvärmen spelar någon egentlig roll när det gäller konsumtionen, men han poängterar att svenskarnas dryckesvanor är väldigt säsongsbetingade.

– Det är alltid så att konsumtionen ökar när det är semester eller högtider. Det kan vara så att vi dricker mer över sommaren, men över tid så minskar faktiskt svenskarnas generella alkoholkonsumtion, säger han.

Rusning på midsommar

Mer alkohol inhandlades under midsommar i år, jämfört med i fjol. Försäljningsstatistiken visar att både antalet liter ren alkohol som sålts och antalet kunder har ökat.

Midsommarveckan 2019 handlade 2,7 miljoner svenskar på Systembolaget. Det är drygt 100 000 fler än förra året.

Hilda Djupenström/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons