Annons

Syndafloden väller in i Berwaldhallen

Jorden dränks och människor och djur måste rädda sig upp på en båt. När årets Östersjöfestival inleds med Benjamin Brittens "Noas ark" tillsammans med en apokalyptisk klimatopera är det en tydlig markering.
Musik • Publicerad 19 augusti 2019
Dan Turdén repeterar Benjamin Brittens "Noas ark" som inleder årets Östersjöfestival. Pressbild.
Dan Turdén repeterar Benjamin Brittens "Noas ark" som inleder årets Östersjöfestival. Pressbild.Foto: Julia Wallius

Berättelsen är den bibliska. Noa (eller Noak) har fått i uppdrag av Gud att rädda sig själv och sina barn undan katastrofen, men hans fru tror inte på situationens allvar. Hon vill inte åka med.

– För mig handlar det om den psykologiska inre kamp som jag tror de flesta upplever i dag. Hur ska man förhålla sig till alla larmrapporter om mål som inte uppfylls, om plast i haven? Det är vår nutida syndaflod. Man kan känna igen både Noa och fru Noa i sig själv. Att man slits mellan de här två krafterna, säger regissören Dan Turdén.

Många djur

Annons

Ju fler djur desto bättre lyder Benjamin Brittens instruktion och i Berwaldhallen går ett 40-tal djurpar, spelade av barn, ombord. "Noas ark" skrev han för församlingen i den lilla brittiska kuststad där han var bosatt. Amatörer skulle blandas med professionella och i uppsättningen som nu görs i Berwaldhallen i Stockholm medverkar barn- och ungdomskörer. Även publiken får vara med. Dirigenten Andeas Hanson börjar med att repetera sång en stund med åhörarna.

I orkestern spelar musiker knutna till Kulturskolan tillsammans med Radiosymfoniker och Dan Turdén framhåller att Britten komponerade musiken för att göra just detta möjligt.

Det bibliska temat fungerar även för den som inte är religiös, tycker Kajsa Hallhagen, Östersjöfestivalens producent apropå den syndaflod som gestaltas med hjälp av musik, projektioner och rökeffekter.

– Man kan se det som att naturen hämnas på människan, säger hon.

En omstart

Årets Östersjöfestival innebär en omstart och starkare betoning av hållbarhetstemat, framhåller Hallhagen. För första gången inleds alla konserter med samtal varav flera om klimat och natur som strömmas från andra platser, exempelvis Arvo Pärt Center i Tallin och Hanaholmen utanför Helsingfors. Men klimattemat märks också tydligare i det musikaliska programmet. På Orionteatern i Stockholm ges exempelvis "Neoarctic", en klimatopera/performance skapad av den brittiske technoproducenten Andy Stott och den unge lettiske kompositören Krists Auznieks, och med text av isländske Sjón.

Även föreställningar och konserter strömmas. "Noas ark" går exempelvis att se på skärm i kulturhuset "Den sorte diamant" i Köpenhamn.

Som vanligt direktsänds Östersjöfestivalen även i Sveriges Radio P2.

Erika Josefsson/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons