Annons
Nyheter

Systembolaget börjar slussa in kunder

Systembolaget har börjat slussa in kunder i butikerna för att undvika trängsel och smittspridning. Över 200 personer har nyrekryterats för att sköta slussning och möta den ökade kundtillströmningen
Coronaviruset • Publicerad 3 april 2020
Systembolaget i Liljeholmen har satt upp ett nytt kösystem om det skulle bli för många människor i butiken.
Systembolaget i Liljeholmen har satt upp ett nytt kösystem om det skulle bli för många människor i butiken.Foto: Jessica Gow/TT
Systembolaget i Liljeholmen har satt upp ett nytt kösystem om det skulle bli för många människor i butiken.
Systembolaget i Liljeholmen har satt upp ett nytt kösystem om det skulle bli för många människor i butiken.Foto: Jessica Gow/TT

– Slussningen handlar om omtanke om våra kunder och medarbetare. Vi har valt att införa slussning när det är stor kundtillströmning till våra butiker för att möta Folkhälsomyndighetens föreskrifter, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Vid slussningen utgår man från att varje kund ska ha 1,5 meters egen yta.

Annons

– Även i kön till kassorna ska det vara max tre till fem kunder beroende på butikens storlek. Vi har också gjort golvmarkeringar med 1,5 meters mellanrum, där vi vill att kunderna ska stå och vänta, säger Lennart Agén.

Han berättar att butikerna kan behöva slussa in kunder tre till fyra gånger per dag när kundtrycket är stort.

Ökat bemanningen

Slussningen börjar redan utanför butikerna, där personal står och förklarar varför man vill undvika trängsel.

För att klara inslussningen och möta försäljningsökningen, som var 10 procent under mars månad, samtidigt som många medarbetare varit sjukskrivna har Systembolaget rekryterat över 200 personer.

– De rör sig om nya tjänster, korttidsanställningar och sommarpersonal som börjar jobba tidigare än planer. Vi har tagit till en mängd olika lösningar för att öka bemanningen, säger Lennart Agén.

Han säger att man ska se Systembolagets försäljningsökning i ljuset av att restauranger och barer är har väldigt få kunder och att gränserna till Danmark och Tyskland är stängda.

– De inköpskanalerna finns inte längre, säger han.

Använt tidigare

Systembolaget har även tidigare använt sig av inslussning av kunder i butikerna.

– Vi gör detta ibland inför storhelger, men vi har aldrig gjort det i den här omfattningen. I morgon kommer nog hälften av våra butiker runt om i landet behöva slussa och nästa vecka blir det fler dag för dag. På Skärtorsdagen kommer nog i stort sett alla butiker att behöva göra det, säger Lennart Agén.

Inför storhelger kan det vissa dagar, exempelvis på Skärtorsdagen, vara över en miljon människor i Systembolagets butiker.

Annons

På måndag kommer de Systembolagsbutiker som under ungefär en vecka har öppnat först klockan 12.00 återgå till vanliga öppettider och öppna klockan 10.00.

Rättad: I en tidigare version angavs fel antal nyrekryterade.

Fakta: Inslussning på Systembolaget

Systembolaget har infört inslussning till sina butiker för att möta Folkhälsomyndighetens krav om att man ska undvika trängsel och smittspridning. Inslussningen ska ske när kundtillströmningen är stor och Systembolaget utgår från att varje kund ska ha 1,5 meters egen yta. Dessutom har man gjort golvmarkeringar med 1,5 meters mellanrum vid kassorna, där kunderna förväntas stå i väntan på att få betala.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons