"Vi behöver ingen tjejserie i Sverige"
Med målet att lyfta kvinnliga förare startades formelserien 2019 W Series. 18 förare togs ut efter testkörningar och efter sju tävlingslopp stod Jamie Chadwick från Storbritannien som segrare.
Nu ska nästa säsongs startfält plockas ihop. De tolv bästa från förra säsongen är direktkvalificerade. De övriga platserna fördelas efter kval på spanska Circuito de Almería den 16–18 september.
Mikaela Åhlin–Kottulinsky, som förra året blev historisk som första kvinna att vinna ett STCC-lopp, har fått en inbjudan – men kommer inte att åka dit.
– W Series handlar om formelbilar, och det är inte den sporten jag har valt att satsa på, säger hon.
Elbilar lockar
I stället vill 26-åringen fortsätta sin satsning inom touringcar.
– Jag vill jättegärna ut och tävla i Europa. TCR Europe eller e-TCR med elbilar tror jag mycket på.
Det som lockar mer än att köra i W Series är alltså även att i framtiden ta steget över till elbilar. PWR har redan utvecklat en prototyp, PWR001, som Åhlin–Kottulinsky har testkört. Nu sneglar hon mot e-TCR som är planerad att starta 2020.
– Jag vill dit och jag vill vara med från början. Det vore en stor fördel.
Kontraktsförhandling
En annan möjlighet som hon ser framför sig är rallycross med elbilar, där Extreme E väntas starta 2021.
– Jag har kört rallycross tidigare och har den erfarenheten, säger Mikaela Åhlin–Kottulinsky.
Hennes kontrakt med PWR-teamet gäller för den här säsongen och i dagsläget förhandlas det om en förlängning.
– Vi jobbar på det. Jag trivs bra med dem och vi har haft en fantastisk resa tillsammans, säger hon efter segrar både i STCC och i TCR.
– Vi behöver ingen tjejserie i Sverige. Jag presterar som vilken tävlande som helst och jag tror att om vi skulle satsa utomlands med PWR så skulle jag göra bra ifrån mig där också.