Dead or Alive 4
Om de fyra populäraste fightingserierna skulle vara syskon, så skulle Tekken, Virtua Fighter och Soul Calibur vara de tre barnen som alltid skötte sig och levererade när de väl behövde, medan Dead or Alive skulle vara det tjuriga barnet som satt och skrek i ett hörn bara för att få uppmärksamhet som det egentligen inte förtjänade. Sedan tidernas begynnelse har utvecklingsteamets producent Tomonobu Itagaki smutskastat de andra serierna och alltid berömt sin egen. Kanske är mannen för självgod för att inse att hans spel inte är så bra som han själv tror. För precis som vanligt när det kommer till Dead or Alive så saknas det djup i fightingsystemet, medan all kraft ligger på det visuella. Till skillnad från trean i serien har det nu blivit lite svårare att blockera motståndarnas slag, men mycket mer nytt under solen är det inte. Karaktärerna har bara blivit snyggare, omgivningarna mer levande och producentens ego har växt ännu mer. Del fyra är småkul mot en kompis här och nu, men om något år så har förhoppningsvis de flesta glömt bort spelet. Albin Damberg