Hur fotbollen blev världens mest älskade spelsport
Året var 2005. Djurgården hade vunnit både Allsvenskan och Svenska cupen. Sverige hade kvalificerat sig för VM och Liverpool vann sin femte Champions leaguetitel i en klassisk final mot Milan.
Och i Vancouver bestämde sig ett gäng spelutvecklare för att deras fotbollsspel skulle bli världens bästa och mest säljande sportspel inom fem år. Där, i västra Kanada, finns nämligen EA Sports som gör Fifa-spelen. Redan vid den tiden var spelet en storsäljare, men den var inte större än bolagets egna Madden-serie som simulerar amerikansk fotboll. Dessutom sålde både basketspelet NBA Live och hockeyspelen i NHL-serien inte värst mycket sämre. Enda sättet att åtgärda det var helt enkelt att göra ett bättre spel.
– De visioner vi hade då är fortfarande vad vi bygger på. Vi började göra om spelet från grunden, bit för bit, för att till slut nå dit vi ville, säger producenten Sebastian Enrique.
Han kommer från Argentina och hade just börjat jobba i Fifa-teamet när de här besluten togs. Att han är från Argentina är ingen tillfällighet.
– Sista gången vi kollade talades det 22 olika språk i teamet. Vi har folk från hela världen. Det är en nyckel till framgången. Vi är spelutvecklare – och fotbollsfans, säger han.
– Jag ser alla matcher som spelas i argentinska ligan, alla sydamerikanska landskamper och en del Champions league. Det är allt jag hinner. Men vi behöver folk som följer ligorna i Peru, Mexiko, Sverige, Japan, Nigeria och alla andra länder. Du skulle vara med en måndagsmorgon på kontoret, när alla ska snacka om just sina favoritlag och visa filmer på snygga mål. Det är nästan galet.
De övergripande visionerna från 2005 handlade om att göra spelet mer realistiskt, samtidigt som spelaren skulle känna att hen verkligen styr spelet. Dessutom skulle matchupplevelsen bli mer omslutande, spelaren skulle känna det som att hen var i händelsernas centrum.
– Det tog till Fifa 10 innan vi verkligen började se frukten av vårt arbete. Sedan dess tycker jag att varje spel varit något alldeles extra, något jag verkligen är stolt över, säger Enrique.
Kvittot på framgången är så klart hur bra det säljer; Fifa-serien har mycket riktigt seglat upp som ett av de bäst säljande spelen alla kategorier år efter år sedan 2010. Och från att ha varit ett av speljätten Electronic arts tio bäst säljande spel, är det nu ständigt topp tre. Det betyder i runda slängar ungefär 15 miljoner sålda spel varje år.
För naturligtvis vill spelarna ha de senaste laguppställningarna den senaste statistiken om varje spelare – plus de små förändringar i själva spelmekaniken som görs årligen. I år handlar det bland annat om att publiken reagerar mer i samklang med vad som händer på planen och att publiken skiljer sig åt i olika länder.
– En av nyheterna i spelet på planen är att du kan vända med din spelare snabbare, förut har vändningarna varit lite för stora och långsamma. Vi har också lyckats förbättra kontakten mellan fot och boll, nu märker du till och med vilken fot du använder på spelarna.
THOMAS ARNROTH
Eftersom Fifa-spelen försöker simulera verkligheten innehåller spelet stora mängder information om alla spelare. Baserat på det har utvecklarna rankat världens just nu bästa fotbollsspelare. Zlatan är fyra.
1. Lionel Messi, Spanien, FC Barcelona.
2. Cristiano Ronaldo, Portugal, Real Madrid.
3. Arjen Robben, Holland, Bayern München.
4. Zlatan Ibrahimovi?, Sverige, Paris Saint-Germain
5. Manuel Neuer, Tyskland, Bayern München.
6. Andrés Iniesta, Spanien, FC Barcelona.
7. Luis Suárez, Urugay, FC Barcelona.
8. Bastian Schweinsteiger, Tyskland, Bayern München
9. Franck Ribéry, Frankrike, Bayern München.
10. Eden Hazard, Belgien, Chelsea FC.