Annons
Nyheter

Världskrig vinstlott för vitrysk studio

Från Vitryssland kommer ett av senare års mest överraskande succéspel. En onlinevärld där 70 miljoner spelare slåss med stridsvagnar. Snart är det dags för flygplan och fartyg.
Nyheter • Publicerad 7 februari 2014
I höstas lanserades World of warplanes. Det fungerar ungefär som stridsvagnsspelet, med den stora skillnaden då att man samlar och flyger stridsflygplan. Spelet görs i Kiev. Foto: Wargaming
I höstas lanserades World of warplanes. Det fungerar ungefär som stridsvagnsspelet, med den stora skillnaden då att man samlar och flyger stridsflygplan. Spelet görs i Kiev. Foto: WargamingFoto: 
spelutvecklare1998 startade Victor Kislyi sin spelstudio i Minsk. Efter tio år släppte studion den första versionen av World of tanks i Vitryssland och Ryssland. Idag har det 70 miljoner spelare.
spelutvecklare1998 startade Victor Kislyi sin spelstudio i Minsk. Efter tio år släppte studion den första versionen av World of tanks i Vitryssland och Ryssland. Idag har det 70 miljoner spelare.Foto: thomas arnroth
När Wargaming släppte World of tanks 1998 ­hade man bara en studio i Minsk. Nu finns man med kontor och studior över hela världen, inklusive Sydafrika och Brasilien.Foto: Wargaming
När Wargaming släppte World of tanks 1998 ­hade man bara en studio i Minsk. Nu finns man med kontor och studior över hela världen, inklusive Sydafrika och Brasilien.Foto: WargamingFoto: 
Just nu är World of warships under utveckling i San ­Francisco, där War­gaming numera har en spelstudio. Stora fartyg och ubåtar utlovas. Foto: Wargaming
Just nu är World of warships under utveckling i San ­Francisco, där War­gaming numera har en spelstudio. Stora fartyg och ubåtar utlovas. Foto: WargamingFoto: 

Ibland kan dåliga förutsättningar visa sig vara rena vinstlotten på sikt. Fråga bara spelmakarna Wargaming från Vitryssland. Deras spel World of tanks har i dag 70 ­mil­joner spelare. Det har gjort Wargaming till en vinst­maskin med studior över hela världen. Snabbköpt framgång?

- Knappast. Sanningen­ är att vi har slitit hårt med att göra egna spel i 16 år hemma i Minsk. Vi ­drömde alltid om framgång när vi såg de stora spelutvecklarna i väst, men att sälja­ mer än en miljon spel hade vi aldrig vågat fantisera om, säger studions grundare Victor Kislyi.

Annons

Få känner till något av studions äldre spel. Inte nödvändigtvis för att de var dåliga, utan mer för att de vitryska och ryska­ spelmarknaderna inte fungerade. Om det pirat­kopierades vilt i väst, är det inget mot hur det såg ut för datorspelen där.

- Vi hade max två månader på oss att tjäna ­pengar, sedan var det kört. Men vi gav aldrig upp, det är nyckeln. Det kan verka som om vi haft tur, men i själva verket kommer ofta tur av hårt jobb.

World of tanks är ett så kallat free2play-spel, ­alltså ett spel som är gratis att börja spela, men som i stället erbjuder köp inne i spelet. Det är en mycket­ vanlig affärsmodell för mobil- och Facebookspel, men hittills inte lika vanligt i den mer traditionella spelvärlden. Det är också en utskälld affärsmodell, av många upplevs som både orättvis och spelförstörande. World of tanks har däremot fått märkvärdigt lite kritik.

- Vi har tvingats arbeta­ med den här typen av spel länge eftersom vår hemmamarknad inte fungerade­. Genom att släppa spelen gratis på nätet, men sälja saker i dem kunde vi få betalt och överleva. Men att vi har hållit på så länge har gett oss ett övertag, vi vet hur man gör det på ett snyggt och mjukt sätt.

Att det blev just stridsvagnar är ingen tillfällighet.

- Alla barn som ­växer upp i Vitryssland eller Ryssland älskar stridsvagnar. Det står en stridsvagn i varenda stad som ­minne av andra världskriget, säger Kislyi.

- Och man kan älska en stridsvagn i ett krigsspel lika mycket som man tycker om en fe eller ett troll i ett fantasyspel. Det var många som tvivlade på det när vi lanserade World of tanks, men vi har bevisat att det är så.

Och nu är det dags för uppföljare. I höstas lanserades World of warplanes och snart kommer även World of warships. Snart blir det för första gången även dags för lite svenskt i Wargamings spel.

- Vi kommer att göra Saabs plan från den här tiden så småningom. Det var bra plan, men ni var ju aldrig med i andra världskriget. Bra för er, men lite trist för oss när vi bara gör spel om just det kriget, säger Kislyi.

”Det kan verka som om vi haft tur, men i själva verket kommer ofta tur av hårt jobb.”

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons