Fler sponsorer och fans vill till vallen
– Vi är mycket nöjda. Vi har fått många nya samarbetspartners och företag ringer själva för att bli matchvärdar, säger marknadschefen Tommy Nilsson.
Vad sponsorintäkterna kommer att sluta för året är svårt att sia om i dagsläget. Men det ser minst sagt ljust ut.
– Siktar vi högt kan vi nå åtta miljoner kronor, hoppas Tommy Nilsson.
Efter två år i källaren, division 1 Södra, är Öster tillbaka i elitfotbollen. Nu börjar det ekonomiska arbetet i klubben att likna när Öster senast spelade i allsvenskan 2006.
Med bidrag från SEF (Svensk Elitfotboll) och tv har Öster budgeterat med 3,5 miljoner. Den summan kan öka beroende på slutplacering i superettan.
Publiken är som alltid viktig i sammanhanget.
Öster har budgeterat med 2 800 personer i snitt, men föreningens ledning hoppas på ett högre.
– Jag tror på bättre snitt genom att det finns så många publiklag i serien. Vi har utökat kioskverksamheten och vi har målat om på vallen för att få bort betongkänslan. Allt för att det ska bli så publikvänligt som möjligt, säger ordföranden Claes Lövgren.
Osökt kommer vi in på Arenastaden.
Öster jobbar för högtryck för att Växjö ska få en ny fotbollsstadion.
– Vi räknar med att ta in anbud innan sommaren och kan presentera en entreprenör i september eller mitten av oktober. Vi förbereder, men vi måste vänta in kommunens beslut i frågan i juni, säger Claes Lövgren.
Ett eget kapital på fyra miljoner kronor måste Öster få in i sitt driftsbolag.
– Vi har tid på oss för att få fram de miljonerna fram till fotbollsarenan tas i bruk. Vi arbetar mot att Öster ska driva Tipshallen och allt kring gröna ytor på Värendsvallen.