Troja ska storsatsa

Mitt i kampen om nytt kontrakt kommer beskedet: Troja tänker storsatsa.
Under de kommande säsongerna siktar klubben på en omsättning kring drygt 20 miljoner kronor.
– Att ligga och harva i botten ger för lite, förklarar ordföranden Roger Andersson.
Sport • Publicerad 17 februari 2011

Under tisdagskvällen var sponsorerna kallade till stormöte tillsammans med styrelsen och marknadsavdelningen.

Budskapet från Trojas representanter var så positivt att de belönades med applåder av sponsorerna.

– Vi har en 3-5-årsplan som vi kommer att presentera längre fram. Det sponsorerna fick var en liten förhandsvisning. Längre fram kommer vi ut med en mer allmän information om hur vi tänker utveckla klubben, säger Roger Andersson.

Han bekräftar att Troja siktar på en omsättning som inom några år överstiger 20 miljoner kronor, att jämföra med dagens 14, vilket i så fall skulle innebära att intäktsflödet ökar med över 40 procent.

Roger Andersson avslöjar även att Troja inom kort kommer att annonsera efter en heltidsanställd marknadschef/säljare.

– Från och med i höst kommer den personen att finnas i vår organisation, säger Andersson.

Genomförs satsningen även om Troja åker ur allsvenskan?

– Omsättningen blir kanske inte riktigt lika stor, men satsningen kommer att genomföras även i händelse av att vi åker ur.

Enligt uppgifter till Smålandsposten ser Trojas plan i övrigt ut så här:

? De rena sponsorintäkterna (exklusive lotterier, tävlingar och annat) ska fördubblas från dagens 4,5 till 9 miljoner kronor.

? Antalet sponsorer ska öka från dagens cirka 200 till 300.

? Trojas representationslag ska tillhöra allsvenskans fem bästa lag. Även här är en fördubbling av spelarbudgeten att vänta.

? 45 nya och exklusivare sittplatser med bra placering i hallen kommer att byggas.

? På Ljungby kommuns bord finns sju ärenden som berör Troja och som väntas ge stora pengar till klubben. Bland annat handlar det om retroaktiva bidrag för ombyggnader i Sunnerbohov.

Daniel Enestubbe
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.