Uefa vill tackla näthat – lanserar kampanj
I samband med att fotbolls-EM i England inleds den 6 juli lanserar Europeiska fotbollsförbundet Uefa ett så kallat "respektprogram" som inkluderar en kampanj vid namn "Real Scars", för att belysa effekterna av hat och hot på sociala medier som riktar sig mot bland annat spelare och ledare.
Bland annat vill Uefa utbilda dem i hur man tacklar och försvarar sig mot näthat. Det lanseras även en ny plattform för att kunna övervaka, rapportera och vidta åtgärder mot näthat. För att säkerställa att man får bort skadligt innehåll skriver Uefa att man kommer att arbeta i direkt kontakt med stora sociala medier-plattformar som Twitter, Meta och TikTok.
Till kampanjen har man hjälp av flera fotbollsprofiler, bland andra Wendie Renard, stjärnback i Lyon och Frankrike, samt Chelseas italienske mittfältare Jorginho.
– Näthat kan lämna riktiga ärr, särskilt om personerna på den mottagande sidan redan är mentalt bräckliga. När du säger något på sociala medier inser du inte hur smärtsamt det är eller vilka konsekvenser det kan få. Det kan lämna spår eftersom vi alla är människor, vi har alla känslor, säger Renard i ett pressmeddelande.
Jorginho:
– Näthat är fruktansvärt eftersom folk inte tänker på hur det kan skada. Det har en effekt på dig och människorna som älskar dig, säger han.