Annons

"Vi hann inte öppna upp för publik"

Ny säsong, ny bana och nya regler. Men ingen publik.
STCC-säsongen startar i dag med kval på skånska Ljungbyhed.
STCC • Publicerad 4 juni 2021
STCC-säsongen startar i dag på skånska Ljungbyhed. Men helt utan publik. Arkivbild.
STCC-säsongen startar i dag på skånska Ljungbyhed. Men helt utan publik. Arkivbild.Foto: Micke Fransson/TT
"Jag skulle varit med i toppen redan förra året men jag fick tekniska problem. Jag har tagit ett stort steg framåt och tror att jag kan vara med och utmana i år", säger Oliver Söderström.
"Jag skulle varit med i toppen redan förra året men jag fick tekniska problem. Jag har tagit ett stort steg framåt och tror att jag kan vara med och utmana i år", säger Oliver Söderström.Foto: Jonas Dagson/TT
"Det är ju något helt annat med fyrhjulsdrift off-road. Men jag får körning i kroppen hela tiden, det är en fördel", säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
"Det är ju något helt annat med fyrhjulsdrift off-road. Men jag får körning i kroppen hela tiden, det är en fördel", säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.Foto: Jonas Dagson/TT
"Det här är på pappret en världsmästarbil. Det är svårt att skaffa något bättre", säger Mattias Andersson.
"Det här är på pappret en världsmästarbil. Det är svårt att skaffa något bättre", säger Mattias Andersson.Foto: Jonas Dagson/TT

Bara 13 bilar väntas komma till start när STCC-säsongen drar igång. Den regerande mästaren Rob Huffs avhopp bara två veckor före premiären har lagt sordin på stämningen.

– Tråkigt. Vi förlorade en världsstjärna i mästerskapet. Men det blir så ibland tyvärr, säger Micke Bern.

Annons

Premiären körs på en för STCC helt ny bana – Ljungbyhed. Banan, som är 1950 meter lång, är byggd på ett tidigare flygfält och är helt oprövad i serien.

– Ingen av förarna har tävlat här förut. På testen var det två juniorer som kraschade. Det kommer att gå sjukt fort, säger Micke Bern.

Årets toppstrid

Nu ser det ut som om toppstriden i år kommer att stå mellan fjolårets två svenska toppförare Robert Dahlgren och Tobias Brink. Men med ett gäng åkare som jagar bakifrån.

– Det är 13 bra bilar. Vi har inte en enda "gentleman" i fältet i år, säger Micke Bern.

Gentlemän är ett uttryck som syftar på de förare som har kört utan att egentligen ha med mästerskapet att göra. De älskar motorsport och har ekonomiska resurser att ställa en egen bil på banan.

Ett namn som nämns som utmanare till toppduon är Oliver Söderström. Förra säsongen blev hans stora genombrott. Han tog sin första seger under första racinghelgen.

– Jag skulle varit med i toppen redan förra året men jag fick tekniska problem. Jag har tagit ett stort steg framåt och tror att jag kan vara med och utmana i år, säger han.

En annan utmanare är Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon gör sin femte säsong i STCC och har tagit två segrar. Samtidigt med STCC kör hon eldrivna Extreme E i team med förra formel 1-föraren Jenson Button.

– Jag har för avsikt att höja ribban i år, förklarar hon beslutsamt.

Många riktar också blickarna mot nestorn Mattias Andersson. Han kommer till start med en nyinköpt Lynk & Co-bil, något som skulle kunna kallas Volvos återkomst till STCC.

Annons

– Det är ju en halv Volvo kan man säga (motorn). Det är på pappret en världsmästarbil. Det är svårt att skaffa något bättre.

Han kör den bil som Santiago Urrutia vann det sista loppet i WTCR med förra året.

Det kan också noteras att flera förare kan vara på gång in i serien till kommande race. Lestrup Racing Team har en ledig bil sedan Huff lämnat. Och då Hannes Morin gör lumpen kan det vara så att Lukas Sundahl från Porsche Carrera Cup dyker upp i några race i hans bil. Och det ryktas om ytterligare namn.

Nytt poängsystem

Inför säsongen har STCC också gjort om poängsystemet. Från och med nu får de 15 främsta förarna poäng, i stället för som tidigare topp tio. I inledningen innebär det att alla förare kommer att ta poäng – om de tar sig i mål.

Även det omdebatterade systemet med straffvikter i bilarna ändras. Skillnaden i vikt mellan olika förare beroende på prestation i tidigare race minskas, samtidigt som fler bilar får bära vikt.

– Med den nya viktskalan får vi mindre skillnad mellan bilarna och dessutom snabbare ändringar som bättre reflekterar resultaten under pågående tävlingshelg, säger Micke Bern.

På fredagen inleds STCC-säsongen med kval och under lördagen är det tre race.

Fakta: STCC 2021

4–5 juni: Ljungbyhed

18–19 juni: Skellefteå

21–22 augusti: Gelleråsen

4–5 september: Anderstorp

2–3 oktober: Mantorp Park

8–9 oktober: Knutstorp

Källa: STCC

Fakta: STCC 2021

Förare/Bil/Team

2. Robert Dahlgren, Cupra León Competición, PWR Racing

7. Oliver Söderström, VW Golf GTi TCR, Lestrup Racing Team

19. Mikaela Åhlin–Kottulisnky, Cupra León Competición, PWR Racing

20. Mattias Andersson, Lynk & Co 03 TCR, MA:GP

21. Andreas Ahlberg, VW Golf GTi TCR, Kågered Racing

22. Albin Wärnelöv, Hyundai i30 N TCR, Experion Racing Team

32. Robin Knutsson, VW Golf GTI TCR, Lestrup Racing Team

33. Rasmus Hedberg, Cupra TCR, FH Racing

48. Mikael Karlsson, VW Golf GTI TCR, Lestrup Racing Team

51. Hannes Morin, Audi RS 3 LMS, Brink Motorsport

69. Hugo Nerman, VW Golf GTI TCR, Kågered Racing

70. Isak Aronsson, Audi RS 3 LMS, Brovallen Design

71. Tobias Brink. Audi RS 3 LMS, Brink Motorsport

Källa: STCC

Fakta: STCC 2021

Alastaro, Finland, Premiärår 2017, 1 säsong

* Anderstorp, 1997, 13 säsonger

Östersund, 2012, 2 säsonger

Falkenberg, 1996, 24 säsonger

Göteborg, 2008, 6 säsonger

* Gelleråsen, 1996, 24 säsonger

Jyllandsringen, Danmark, 2001, 5, säsonger

Kinnekulle, 1996, 2 säsonger

* Knutstorp, 1996, 25 säsonger

* Ljungbyhed, 2021, Ny för i år

* Mantorp, 1996, 25 säsonger

Mo i Rana, Norge, 1999, 4 säsonger

Rudskogen, Norge, 2018, 1 säsong

Skövde, 2 säsonger, 2015

* Skellefteå Drive Center, 2019, 2 säsonger

Solvalla, 2012, 6 säsonger

Sturup, 2007, 3 säsonger

Tierp Arena, 2012, 2 säsonger

Våler, Norge, 5 säsonger

* Markerar banor som är med i årets program

Källa: STCC

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons