Nytt strejkvarsel
Seko hänvisar till att ingen lösning i den pågående tågkonflikten är i sikte. Men facket anklagar också Veolia för att vilja lösa sommarens vikariebehov på Kustpils-tågen med timanställda och betecknar det hela som en "ny timanställningsskandal".
– Veolias metod att genom dumpade anbud vinna upphandlingar och försämra de anställdas löner måste få ett slut, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.
– Vi får hela tiden in nya vittnesmål från timanställda på Veolia som berättar hur man förväntas stå till förfogande dygnet runt. Är man inte tillgänglig sätts man upp på 'svarta listan' och telefonen slutar ringa. Detta är helt oacceptabelt, fortsätter Janne Rudén.
Enligt Rudén är förslaget till ny organisation på Kustpilen sämre än bemanningsplanen på Öresundstågen.
Kustpilen kör tågtrafik på sträckorna Linköping–Kalmar och Linköping–Västervik. Även Kustpilen opereras av Veolia. Där arbetar 60 Seko-medlemmar.
TT