Astrid Lindgren ger inspiration för Humlebarnen

– Aj, säger Tim när han tittar på kortet som visar hur Emils pappa blir biten av en kräfta.
–Aj då.
Astrid Lindgrens sagovärld är ständigt närvarande på Humlans förskola i Konga.
Tingsryd • Publicerad 18 mars 2010
Vilka är här? Maj-Britt Sjöö går igenom alla barnens namn. I taket hänger Vildvittran.
Vilka är här? Maj-Britt Sjöö går igenom alla barnens namn. I taket hänger Vildvittran.Foto: 
Foto: 
Johanna Engberg, Moa Edin, Hanna Palmér och Oliviah Liljegren bakar kringlor och bestämmer att de ska sparas och ätas i samband med en utedag. Foto: Ann-Charlotte Nyblom
Johanna Engberg, Moa Edin, Hanna Palmér och Oliviah Liljegren bakar kringlor och bestämmer att de ska sparas och ätas i samband med en utedag. Foto: Ann-Charlotte NyblomFoto: 
Några av Kongas minihumlor
Några av Kongas minihumlorFoto: 
Kevin Ekman Larsson som pryade på Kongas förskola spikar motiv tillsammans med Oliver Kilpeläinen.
Kevin Ekman Larsson som pryade på Kongas förskola spikar motiv tillsammans med Oliver Kilpeläinen.Foto: 

I taket hänger Vildvittran och i en luftballong sitter Pippi. På en hylla ligger fler Astrid-Lindgrendockor och väntar på att börja helgforska.

– De ska få ta med sig dockorna hem. Sedan får barnen med dockornas hjälp berätta vad som hänt dem under helgen, förklarar Marie-Louise Åkesson. Hon är en av de sju pedagogerna som arbetar på Humlan.

De stora humlorna har Astrid Lindgren som temaarbete i vår.

Man läser hennes böcker, tittar på film, målar och hittar på andra saker som är relaterade till välkända figurer som Emil, Madicken och Lotta på Bråkmakargatan.

– Det är tredje terminen vi kör det temat. Det går att göra hur mycket som helst, intygar Johanna Engberg.

Men innan man delar in sig i mindre grupper för att arbeta med temat, har man hunnit med både frukost, fri lek och fruktstund.

Så här kan en förmiddag på förskolan se ut:

kl 9.00: Dans, dator och dockor. När leken är fri kan vad som helst hända. Pirater sveper in och förbi. Datorn sätts igång och i lekrummet byggs en koja. Medan dansarna övar på sin föreställning intar Moa golvet med den stora lådan med barbie- och bratsdockor.

Vid ett av borden sitter även Kevin Ekman-Larsson, som går i åttan på Dackeskolan. Han är praoelev.

– Mitt förstahandsalternativ var Kaskad men det gick inte. Det här går bra det med, tycker han.

kl 9.30: Samling. Maj-Britt Sjöö fäster namnlappar på väggen. 9 av 17 barn är på plats. Just nu är det många som är sjuka eller är hemma och passar sjuka syskon.

Efter genomgången läser Maj-Britt en ramsa om djuren som har fest, sa en häst.

– Ja, visst, var så goda, sa en ...

– Groda! fyller barnen på.

Samlingen är också en fruktstund och det serveras päron. Oliviah som är dagens hjälpreda hämtar hushållspapper och papperskorg.

Hjälpredan får hjälpa till och hämta matvagnen när det blir dags för lunch och presentera vad det blir för mat. I dag står det potatisbullar och blodkorv på menyn.

– Vad är potatisbullar? undrar Oliviah.

kl 10.00: Tid för tema. Johanna plockar fram assistenten och margarin, filmjölk och mjöl. Nu ska det bakas kringlor. Det gjorde Abbe i boken Madicken.

Gruppen som har tagit sig an Lotta på Bråkmakargatan planterar busfrön. Nä, blomfrön, var det ju.

Jimmy och Tim spelar en egen variant av På nya hyss med Emil i Lönneberga. Någon gång framöver ska de få tälja egna gubbar, precis som Emil gjorde.

– Jag ska försöka få tag i något att tälja i via slöjdläraren, berättar Majbritt.

kl 10.30: ”Nu går vi ut”.

Ann-Charlotte Nyblom
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.