Annons
Nyheter

Allt fler klagar på byggjobb i hemmet

En ny värmepump som inte fungerar, fel lutning på badrumsgolvet eller läckor i nydragna vattenledningar. Allt fler svenskar anmäler hantverkare, entreprenörer och leverantörer som använts för renoveringar och förbättringar i hemmet.(TT)
Publicerad 13 januari 2019

Antalet ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden har ökat med 67 procent de senaste fem åren.

””

Anledningarna till den ökade mängden anmälningar kan vara flera. Svenskar lägger mycket pengar på att bygga om och inreda sina bostäder.

Annons

Svenskar i topp

Enligt en internationell undersökning som företaget Houzz.se gjorde 2017 ligger svenskarna i topp när det gäller att renovera. Men nya regler för företag kan också bidra till att antalet anmälningar ökar.

””

Under 2018 gjordes 2 122 anmälningar till ARN. Det är en ökning med mer än 500 ärenden jämfört med 2017. Backar man ytterligare några år blir trenden tydlig. 2013 inkom 1 269 ärenden till ARN bostadsavdelning. Årets siffra innebär alltså en ökning med 67 procent de senaste fem åren.

Hälften fick rätt

Av de anmälningar som avgjordes av ARN förra året föll 53 procent ut till konsumentens fördel. Det finns hjälp att få för den som är missnöjd med det arbete en hantverkare har utfört eller som anser att entreprenören inte håller sig till överenskomna avtal. Likaså för den som fått produkter som inte håller som förväntat.

””
””

Och den gyllene regeln:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons