Fler hungrar efter mat på nätet
Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 31 procent under tredje kvartalet 2016 jämfört med föregående år.
Vad gäller vanliga matvaror som man själv väljer sker en ökning med 45 procent. Färdiga middagslösningar ökade samtidigt med tolv procent.
Enligt Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, är det ett gott betyg till handeln att den lyckats få tillbaka nätkonsumenterna efter sommarens semestrar.
Hittills i år har den totala livsmedelsförsäljningen på nätet ökat med 34 procent.
Kvartalsrapporten bygger enbart på inrapporterade siffror från handlarna. I Svensk Digital Handels årsrapport i mars redovisas svaren från en konsumentpanel på 5 000 personer som fått frågor om varför eller varför inte de handlar livsmedel på nätet.
””
Dagens siffror baseras på försäljningsuppgifter från: Axfood, Bergendahls, Coop, Familyfood, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid samt Årstiderna.
TT