Flopparna hedras i eget museum
””
Den 7 juni slår han upp portarna till sitt museum, som till att börja med håller öppet juni månad ut. Sedan hoppas han att utställningen ska kunna skickas iväg på turné genom Sverige.
Tillåt misstag
I botten finns ett brinnande intresse för innovation och kreativitet. Nyckeln är att medarbetarna inte ska straffas för misslyckanden. Man kan inte skydda sig mot misstag.
””
De mest innovativa företagen, till exempel giganter som Amazon, Google och Apple, har en lång rad misslyckanden bakom sig, konstaterar han.
””
Lär av misstag
Genom att lyfta fram flopparna, kan vi lära av dem, anser han. Här är några exempel:
Twitter Peak - en liten skrivdosa som var till för att twittra på, lanserad 2008. Problemet var att displayen var för liten för att kunna läsa en hel tweet i, den rymde bara 22 tecken åt gången. Dessutom kunde folk twittra från sina smarta telefoner och behövde inte en extra pryl bara för Twitter.
Cashkortet - lanserades av svenska banker i slutet av 90-talet för att kunderna skulle slippa använda mynt. Det blev fiasko, för kortet var krångligare att använda än kontanter. Det skapade inte en fördel för någon, varken kunder eller butiker.
Harley Davidson-parfymen - lanserades 1996 av mc-tillverkaren med samma namn. Ett feltänk kring varumärket, enligt Samuel West. De som är intresserade av mc-modellen är inte samma personer som brinner för väldoftande parfym.
Kvinnopennan - speciellt utformad för den kvinnliga handen, lanserad av Blic med rosa design. Men kvinnor är inte intresserade av att betala extra för en kvinnopenna, så pennan blev ett fiasko.
Misslyckas smart
””
Företag ska inte vara rädda för att misslyckas, men de bör göra det på ett smartare sätt, anser han.
””
TT