Högkonjunktur inte Ikeas hemmaplan
Med en växande befolkning och en ekonomisk tillväxt på högvarv borde kanske försäljningen i Sverige öka mer än en procent. Föregående verksamhetsår ökade försäljningen med drygt nio procent. Fast enligt Ikeas Sverigechef Håkan Svedman är ökningen större räknat i volym eftersom Ikea har sänkt priserna.
””
Konkurrens från nätet
Sedan gynnas Ikea bäst av något bistrare tider jämfört med andra varuhandlare.
””
Precis som annan traditionell handel möter Ikea hårdare konkurrens från nätet.
””
Närmare Stockholm
Ett sätt att motverka flykten till näthandlarna är att komma närmare kunderna, i form av mindre köpställen centralt i städerna. Något nytt varuhus i Sverige är inte planerat i dagsläget.
””
Men varuhusen har långt ifrån spelat ut sin roll, enligt Svedman som pekar på att besöken var lika många som under året före.
Köksutrustning har gått starkt de senaste åren och sticker ut till viss del i den svenska verksamheten jämfört med utlandet. Nu hoppas Håkan Svedman på ett annat rum.
””
Indien på gång
Ikeas försäljning i Sverige ökade med en procent till 16,4 miljarder kronor under verksamhetsåret september-augusti 2016/2017, jämfört med året före. Globalt var tillväxten bättre.
Ute i världen är nu Ikeas etablering i Indien kanske mest intressant, enligt Svedman.
””
TT