Kö till fartygsskroten
””
Överkapaciteten har förvärrats av att oljekartellen Opec tillsammans med Ryssland infört produktionskvoter för att hålla uppe oljepriset och någon ljusning är enligt bedömare som Reuters har talat med inte i sikte förrän hösten 2019.
Trumpregeringens beslut att återinföra sanktioner på Iran bidrar också till de dystra utsikterna, då det antas minska efterfrågan på sjöfrakt.
Samtidigt väntas skärpta miljökrav på fartyg träda i kraft 2020.
Under årets första månader har fraktfartyg på sammanlagt 10,3 miljoner så kallad dödviktton sålts för skrotning. Det kan jämföras med 11,2 miljoner för helåret 2017 och 2,5 miljoner för hela 2016, enligt Erik Broekhuizen, analyschef på fartygsmäklaren Poten & Partners.
Snittåldern på de fartyg som skrotas har samtidigt sjunkit till 19,5 år i år, mot 22 år i fjol.
Merparten av demonteringen av fartygen sker i Bangladesh, Indien och Pakistan.
TT