Annons
Nyheter

Kundnöjdhet nära botten för Swedbank

En ny våg av misstro sköljer över Swedbank efter månader av turbulens, som tvingat bort både vd och ordförande. Bankens kundnöjdhet närmar sig historiska bottennivåer.(TT)
Publicerad 3 april 2016

Ledarskapskollapsen har ökat sprickorna i Swedbanks ägarled och inför storbankens årsstämma på tisdag höjs nu allt fler röster för att inte ge avgående ordförande Anders Sundström och den brottsmisstänkte och sparkade vd:n Michael Wolf ansvarsfrihet.

I affärspressen spekuleras det samtidigt om att det är bäddat för fientliga bud.

Annons

Tydlig nedgång

Turbulensen har även fått kunder att reagera, enligt Henrik Nyman, ansvarig för bank- och finansundersökningarna på Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

””

Han noterar även att ovanligt många kunder har synpunkter på Swedbanks sparkade vd och det avgångsvederlag han fick.

Nyman ser nu en betydande risk för att det blir en historisk bottennivå för Swedbank i SKI:s årsrapport i oktober:

””

Trenden för Swedbanks kundnöjdhet har pekat utför i flera år. Och nu blir det ännu svårare att komma ikapp konkurrenter som Handelsbanken och Länsförsäkringar, enligt Nyman.

””

Våg av finansoro

På börsen har Swedbank, trots turbulensen, klarat sig bättre än både Nordea och SEB hittills i år. Kursen rasade förvisso dagen då Wolf fick sparken, men det hängde till största delen samman med en våg av finansoro i hela Europa, enligt Andreas Håkansson, analytiker på Exane BNP Paribas.

Han tror det finns en släng av osäkerhet kring vd-posten, men han tycker inte det ens kan kallas en kris.

””

Mats Georgson, varumärkesstrateg och doktor i marknadskommunikation, väjer dock inte för ordet kris - fast det gäller anseendet snarare än själva varumärket.

””

Inga nya misstag

Annons

Bland kunder ser han en större risk för att företagskunder reagerar.

””

Inga krumbukter och inga nya misstag är vad som gäller för Swedbank nu, enligt Georgson:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons