Annons
Nyheter

SAS vd: Olyckligt med flygskatten

Regeringens och flygbranschens syn på hur flygets klimatpåverkan ska minskas går brett isär. SAS vd Rickard Gustafson anser att de 260 miljoner kronor i skatt som SAS-passagerarnas resor stod för under fjolåret hade kunnat användas bättre.(TT)
Publicerad 1 februari 2019
””

Flygskatten infördes i april förra året av Stefan Löfvens (S) regering. När Moderaternas och Kristdemokraternas budget vann majoritet i riksdagen i höstas såg den ut att avskaffas. Men i och med överenskommelsen som slöts i januari mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna blir flygskatten trots allt kvar.

Regeringen anser att skatten är viktig för att minska resandet och att flyget ska betala mer för sin klimatpåverkan, och får medhåll från Naturskyddsföreningen.

””
Annons

Små marginaler

Under 2017 beräknades växthusgasutsläppen från svenskarnas flygresor till cirka tio miljoner ton koldioxid, ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige, enligt en rapport från Chalmers beställd av Naturvårdsverket. Privatresorna står för fyra femtedelar av utsläppen.

Rickard Gustafson anser att skatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar.

””

Nu tycker han att den mest sätter käppar i maskineriet för de bolag som vill satsa på hållbarhet.

””

För dialog

Under 2018, från april till december, betalade SAS resenärer totalt cirka 260 miljoner kronor i flygskatt i Sverige.

””

Naturskyddsföreningen ser gärna att skatten som kommer in från svenskarnas flygresor läggs på investeringar som förbättrar klimatet, som att satsa på järnvägsnätet.

””

Rickard Gustafson poängterar också att miljöfrågan inom flygbranschen är en global fråga som han inte tycker att man kan isolera till ett land och att flygbranschen globalt försöker ta ansvar.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons