SAS vd: Olyckligt med flygskatten
””
Flygskatten infördes i april förra året av Stefan Löfvens (S) regering. När Moderaternas och Kristdemokraternas budget vann majoritet i riksdagen i höstas såg den ut att avskaffas. Men i och med överenskommelsen som slöts i januari mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna blir flygskatten trots allt kvar.
Regeringen anser att skatten är viktig för att minska resandet och att flyget ska betala mer för sin klimatpåverkan, och får medhåll från Naturskyddsföreningen.
””
Små marginaler
Under 2017 beräknades växthusgasutsläppen från svenskarnas flygresor till cirka tio miljoner ton koldioxid, ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige, enligt en rapport från Chalmers beställd av Naturvårdsverket. Privatresorna står för fyra femtedelar av utsläppen.
Rickard Gustafson anser att skatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar.
””
Nu tycker han att den mest sätter käppar i maskineriet för de bolag som vill satsa på hållbarhet.
””
För dialog
Under 2018, från april till december, betalade SAS resenärer totalt cirka 260 miljoner kronor i flygskatt i Sverige.
””
Naturskyddsföreningen ser gärna att skatten som kommer in från svenskarnas flygresor läggs på investeringar som förbättrar klimatet, som att satsa på järnvägsnätet.
””
Rickard Gustafson poängterar också att miljöfrågan inom flygbranschen är en global fråga som han inte tycker att man kan isolera till ett land och att flygbranschen globalt försöker ta ansvar.
””
TT