Skepp ohoj - självkörande båtar i sikte
I en bassäng i norska Trondheim tuffar den sex meter långa och 2,4 ton tunga modellen fram för första gången. Det här är en prototyp av det fartyg som utvecklarna, norska industrikoncernerna Yara och Kongsberg Gruppen, hoppas radikalt ska förändra hur varutransporter till sjöss genomförs i framtiden.
Eftersom den har eldrift har den fått smeknamnet "Havets Tesla".
””
Ersätter 40 000 lastbilsturer
Yara som är inriktat på jordbrukskemikalier och gödselmedel avser att använda fartyget för transport från sin produktion till närliggande hamnar, något som i dagsläget sker med lastbilar.
””
Men det är inte bara miljöaspekten som väcker uppmärksamhet utan också att den planeras bli helt autonom, det vill säga självkörande. Och projektet i Norge är bara ett av flera som pågår, bland annat i Danmark och Kina.
Det norska projektet hoppas kunna sjösätta fartyget vid årsskiftet 2018/19, då i form av provkörning med sjökapten och besättning. Fullständig autonom drift kan komma att bli verklighet några år senare.
””
Slipper resa med
Han är tidigare styrman men numera researcher vid industriforskningsinstitutet Rise Viktoria i Göteborg. Obemannade fartyg skulle kunna ge plats för mera last ombord då det inte behövs något utrymme för besättningen och därmed bli ännu mera effektiv, påpekar Robert Rylander och ger ytterligare exempel på fördelar:
””
TT: Vad gör man då om det blir problem ombord?
””
Ytterligare ett frågetecken är i vilken omfattning de självstyrande fartygen ska reagera på hinder.
””
TT