Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat
Alla som sett på någon av de kommersiella svenska tv-kanalerna den senaste tiden vet att det är spelreklam som dominerar under avbrotten. Spelbolagen köpte förra året reklam i tidningar och tablå-tv för 5,5 miljarder kronor, en ökning med 41 procent jämfört med 2016. Många kritiker menar att reklamen är aggressiv och påträngande.
””
Stora omställningar
Spelbranschen står för stora omställningar under 2018 som också drar med sig kostnader. Bolagen omfattas dels av nya regler mot penningtvätt och finansiering (AML) och EU:s nya dataskyddslagstiftning GDPR som träder i kraft i vår. Dessutom får den svenska spelmarknaden en ny reglering och licensieringssystem som föreslås träda i kraft vid nästa årsskifte.
””
För Lennart Käll blir de här de sista helårssiffrorna som han presenterar som vd. I sommar lämnar han bolaget efter nära sju år som vd och koncernchef. Det beslutet har inget att göra med det uppmärksammade rån han utsattes för 2016, påpekar han.
””
TT