Nyheter

Tudelat när fler vill sponsra Pride

Pridefestivaler poppar upp runt om i landet och allt fler företag bidrar med sponsorpengar. Nu strävar arrangören i Malmö efter att hitta en balans mellan att växa och samtidigt behålla integriteten.(TT)
Publicerad 7 augusti 2015
Pridefestivaler poppar upp runt om i landet och allt fler företag bidrar med sponsorpengar. Nu strävar arrangören i Malmö efter att hitta en balans mellan att växa och samtidigt behålla integriteten. I Malmö har det arrangerats Pridefestivaler sedan 199
Pridefestivaler poppar upp runt om i landet och allt fler företag bidrar med sponsorpengar. Nu strävar arrangören i Malmö efter att hitta en balans mellan att växa och samtidigt behålla integriteten. I Malmö har det arrangerats Pridefestivaler sedan 199

I Malmö har det arrangerats Pridefestivaler sedan 1995, men det är egentligen först i år som evenemanget vuxit på riktigt. Regnbågsfestivalen, som avslutas i helgen, har lockat ett tjugotal företag som bidrar med pengar, varor eller tjänster - att jämföra med bara en privat sponsor året innan.

””

Även Stockholm Pride kan konstatera att antalet samarbetspartners har ökat i år. Där står sponsorpengar för hälften av festivalens budget, enligt festivalledningen.

"En balansgång"

Men det finns kritiker som menar att Pridefestivalerna bör akta sig för att tappa sin integritet när pengarna strömmar in. Begreppet "pinkwashing" beskriver hur företag av strategiska skäl gärna vill marknadsföra sig som hbtq-vänliga för att på så sätt locka nya kunder, utan att för den skull ta ställning för hbtq-rättigheterna under årets övriga dagar.

Utvecklingen med fler sponsorer är inte enbart positiv, menar Steve Krauss, ordförande för RFSL Malmö, som arrangerar festivalen.

””

Hittills har det gått bra, tycker han. Festivalen lägger också stor vikt vid att företagen genomför någon form av värdegrundsarbete innan de blir aktuella som sponsorer.

””

Köpkraften 100 miljarder

För ett par år sedan uppskattade organisationen Företagarna att homosexuella personers köpkraft i Sverige uppgår till 100 miljarder kronor. Rapporten "Rosa pengar och rosa företag" visade också att företag har mycket att vinna på att marknadsföra sig gentemot hbtq-personer.

Men det går inte att bara sponsra en Pridefestival utan att också arbeta med hbtq-medvetenheten internt. Trovärdigheten är viktig för de medvetna konsumenterna, menar Patrik Nilsson, analytisk chef på Företagarna.

””

TT