Nyheter

Bransch- och musikfest i Norrköping

Where's the Music ger nya artister chansen att visa upp sig för stora aktörer i den internationella musikbranschen. Bakom nysatsningen står Folkert Koopmans, mannen som har gjort Norrköping till hemstad för Sveriges största festival. Han är vildhjärnan som tänker långsiktigt.(TT)
Publicerad 11 februari 2015
Where's the Music ger nya artister chansen att visa upp sig för stora aktörer i den internationella musikbranschen. Bakom nysatsningen står Folkert Koopmans, mannen som har gjort Norrköping till hemstad för Sveriges största festival. Han är vildhjärnan
Where's the Music ger nya artister chansen att visa upp sig för stora aktörer i den internationella musikbranschen. Bakom nysatsningen står Folkert Koopmans, mannen som har gjort Norrköping till hemstad för Sveriges största festival. Han är vildhjärnan

Han är vildhjärnan som tänker långsiktigt. Genom sitt företag FKP Scorpio tog Folkert Koopmans över den kraschade Hultsfredsfestivalen, pumpade in pengar och när han efter tre år gav upp projektet startade han istället Bråvalla. Festivalen utanför Norrköping har på bara två år etablerat sig som Sveriges största och kunde i somras skryta med dragplåster som Kanye West, Lana Del Rey och Iron Maiden.

Branschmässa och festival

På torsdag går startskottet för Koopmans senaste satsning. Showcase-festivalen Where's the music - en blandning av branschmässa och rockfestival där dagarna fylls av konferenser och kvällarna av musik.

””

Drygt 300 delegater från stora festivaler som Coachella, Lollapalooza, Leeds och Reading finns på plats. Dessutom agenter, bokare och skivbolag, från såväl Sverige som från resten av världen.

””

Festival som vill växa ordentligt

Festivalen anordnas på klubbar och i konsertlokaler runt om i Norrköping och det finns en kapacitet för 4 000 personer per dag. Men det behövs fler besökare för att Where's the Music ska gå med vinst. Folkert Koopmans sticker inte under stol med att han hoppas att festivalen ska växa betydligt.

””

Från Norrköpings kommun välkomnar man initiativet med öppna armar. Genom sitt evenemangsbolag Upplev Norrköping satsar kommunen 950 000 kronor på marknadsföring och andra aktiviteter i samband med festivalen. Kommunstyrelsen har beviljat samma summa i anslag i ytterligare två år.

””

Kommunens satsning i samband med Bråvalla-festivalen är ännu större, 1,2 miljoner kronor årligen. Enligt Stefan Papangelis är det väl investerade pengar.

””

TT