Filmrecension: Spandex sapiens

"Spandex sapiens" handlar en åldrande finsk-kanadensisk wrestlares kamp för att ligga på topp. Men berättelsen tappar fokus och visar bara upp ett tragiskt människoöde.(TT)
Publicerad 11 maj 2016

En finsk-kanadensisk 40-plussare som till hundra procent gått upp i sin roll som machostinn, tjurskallig wrestlare får sin position utmanad av en transsexuell rival. Upplägget i "Spandex sapiens" låter fantastiskt. Dessvärre hanterar den finske filmaren Oskari Pastila sin berättelse slarvigt och låter dess intressanta ideologiska frågeställningar falla mellan stolarna.

Man förstår tidigt att Michael Majalahti, mer känd under sitt wrestlingnamn The Canadian Rebel StarBuck, inte haft en okomplicerad uppväxt. Det antyds bland annat i filmens inledande, animerade serierutor där kralliga hjältar räddar en pojke undan mobbare. Hans frikyrkliga, djupt troende föräldrar verkar inte helt tillfreds med sonens karriärval, även om de har accepterat det.

Att Majalahti, en storvuxen, hårdtränad hårdrockare, är mån om att upprätthålla bilden av sig själv som stark och oberoende av andra (särskilt svekfulla tjejer) är inte så konstigt. Men det är en självbild som regissören Oskari Pastilai skulle ha behövt ifrågasätta hårdare.

För i "Spandex sapiens" omsorgsfulla portätt av Majalahti framträder en obehaglig machokultur, som wrestlaren själv är drivande i att odla. När Jessica Love, en ny stjärna på den finska wrestlingscenen, väcker uppmärksamhet både med sin transexualitet och sin talang, utmanas StarBucks världsbild på flera plan. Scenerna där de två slåss i wrestling-ringen ger uttryck för vidrig transfobi och kvinnoförakt. Det är en människosyn som tyvärr verkar hänga med även utanför skådepeleriet på arenan, helt okommenterat.

I Darren Aronofskys sevärda film "The wrestler" följde vi utvecklingen hos en wrestlare (spelad av Mickey Rourke) som insåg att han var på väg att förlora allt, och därför tog livsavgörande beslut. "Spandex sapiens", däremot, visar bara upp en figur som verkar sorgligt oemottaglig för möjligheten till förändring.