Annons
Nyheter

Könsöverskridande "Tristessa" får urpremiär

En radikalfeministisk sektledare med fem bröst, en ond man som opereras om till kvinna och en underskön filmstjärna som visar sig vara man. I den nyskrivna operan "Tristessa" utmanas könsnormerna med hjälp av en feministisk kultklassiker från 70-talet. Evelyn är på inga sätt en trevlig man.(TT)
Publicerad 2 oktober 2018

Evelyn är på inga sätt en trevlig man. Han kränker och misshandlar kvinnor, men får nästan omedelbart sitt straff. Den underjordiska sektledaren Mother beslutar att han ska fångas in och dömas enligt en ny feministisk världsordning. Evelyn ska helt enkelt opereras om till kvinna.

Evelyns förvandling till "den perfekta kvinnan" Eve är en av de röda trådarna i Kungliga Operans beställningsverk "Tristessa", ett allkonstverk signerat författaren Torbjörn Elensky, tonsättaren Jonas S Bohlin och konstnären Ann-Sofi Sidén. Operan, som får urpremiär i Stockholm den 6 oktober, bygger på den brittiska författaren Angela Carters kultförklarade och skruvade roman "Den nya Evas passion" från 1977.

””
Annons

Hyllad och kontroversiell

Men vem kunde bäst visualisera Angela Carters bitvis surrealistiska värld? För Torbjörn Elensky och Jonas S Bohlin var valet lätt. Konstnären Ann-Sofi Sidén skulle kunna göra Carters hyllade och kontroversiella berättelse rättvisa. 2011 började trion jobba tillsammans med en första tolkning av romanen.

I Operans kostymateljéer pågår nu ett intensivt slutarbete för att förverkliga Ann-Sofi Sidéns visioner. I färgeriet lägger Maja Sjöberg sista handen vid en "lavakjol" som en av Mothers underhuggare bär och i skrädderiet syr Michael Olsson fast ett efter ett av Mothers fem bröst på den vadderade kroppsstrumpa som operasångaren John Erik Eleby ska bära.

””

"Bröst som tas bort"

I korridoren utanför samsas kostymerna till "Tristessa" med vippiga tyllkjolar från "Törnrosa" och överdådiga brokadkostymer. Det är inte första gången Operan arbetar med kroppskostymer som skapar illusionen av nakenhet, konstaterar Maja Sjöberg. Mats Eks "Orphée" är ett tidigare exempel.

””

Kropp, kön och identitet är ämnen som "Tristessa" kretsar kring. I operan spelar tenoren Joel Annmo både Evelyn och den åldrade filmstjärnan Tristessa medan Johanna Rudström alternerar mellan rollerna som Eve och den unga Tristessa. Men även om Angela Carters berättelse har en förvånansvärd aktualitet kan den komma att provocera även andra än stockkonservativa queerhatare. Carter var ingen feminist som rättade in sig i ledet utan ville också utmana synen på kvinnan som en lite bättre art.

"Ifrågasätter båda könen"

””

Han beskriver Ann-Sofi Sidéns scenografi och kostymer som "magnifika" och konstaterar att han själv har försökt göra musiken så utåtriktad och kommunikativ som möjligt.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons